Basiscursus Parochiebestuur 2015

22 september 2015

Parochiebestuurders zijn uitgenodigd om zich aan te melden voor de Basiscursus Parochiebestuur die start op maandagavond 12 oktober. De cursus is vooral bedoeld voor parochiebestuurders die onlangs benoemd zijn. Zij ontvingen persoonlijk een uitnodiging. De cursus is ook interessant voor bestuurders die al langer in functie zijn en die de cursus nog niet volgden of al langer geleden volgden.

De cursus, die wordt verzorgd door het Sint Franciscuscentrum, biedt in compacte vorm inzicht in de basiselementen van het besturen van een parochie. Onder meer de volgende thema’s komen aan de orde:

1. Waar gaat het om in een parochie en wat wordt er van de parochie verwacht?
  2. Wat is de positie, de functie en de taak van een parochiebestuurder?
  3. Wat houdt besturen van een parochie in en hoe ontwikkel je goed leiderschap?
  4. Met wie heb je als parochiebestuurder te maken en hoe geef je aan die relatie vorm?
  5. Vanuit welke spiritualiteit oefent een parochiebestuurder haar/zijn taak uit?

Vier avonden worden gehouden in de ruimtes van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk in Hoeven. Tijdens de vijfde avond zijn de cursisten te gast in het bisdomkantoor in Breda. Deze avond is er een ontmoeting met de bisschop, de staf van het bisdom en de diensten van het bisdom.

Cursusdata zijn: maandag 12 oktober en 19 oktober, en 16 en 23 november 2015, van 19.00 tot 21.30 uur (Centrum Bovendonk, Hofstraat 8 te Hoeven) en maandag 30 november 2015 van 18.00 tot 21.30 uur (bisdomkantoor Breda, inclusief een broodmaaltijd).