
Sint Joriskathedraal in Beiroet – Foto: Aartsbisdom Beiroet
Tot en met 30 november 2020 houdt het Bisdom Breda een actie om het Aartsbisdom van Beiroet financieel te steunen na de explosie van 4 augustus 2020. In één klap vielen er 170 doden, 6.000 gewonden en raakten 300.000 mensen dakloos. De klap komt bovenop de al lang lopende economische en politieke crises van het land. Er is grote grote behoefte aan het regelen van onderdak, voedsel en medische zorg. De parochie heeft een callcenter ingericht en staat dagelijks in contact met mensen die getroffen zijn, professionele hulpverleners en vrijwilligers. Omdat er directe contacten liggen tussen het Bisdom Breda en de Sint Joriskathedraal in Beiroet, is uw bijdrage rechtstreeks terplekke behulpzaam.
Uw gebed blijft welkom voor het Aartsbisdom van Beiroet.
Lees ook:
- Actie Beiroet levert 735 euro op;
- Gebed op voorspraak van de heilige Charbel;
- De Maronitische Kerk;
- Oproep van pastoor Jad Chlouk.
Gebed
Een bekende Maronitische heilige is de Sint Charbel, met niet minder dan 29.000 officiële gebedsverhoringen op zijn naam. Op zijn voorspraak kan worden gebeden voor de libanese bevolking en voor eigen intenties.
Gebed voor het verkrijgen van een bijzondere genade
O Heer, oneindig heilig en verheerlijkt in uw heiligen, U heeft de heilige monnik en kluizenaar Charbel geïnspireerd te leven en te sterven als Jezus Christus en U gaf hem de kracht zich los te maken van de wereld om uit te blinken in de monastieke deugd.
Wij smeken U de genade te mogen ontvangen om U boven alles lief te hebben en te dienen en om zo zijn voorbeeld te kunnen volgen. Almachtige God, U die de macht van de voorspraak van de heilige Charbel bewees door talloze wonderen en gunsten, verleen ons, op zijn voorspraak de genade van (voeg hier de intentie van uw gebed toe). Amen.Onze Vader, Wees Gegroet, Eer aan de Vader.
Ga terug naar de top van de pagina
De Maronitische Kerk
De Maronitische Kerk is de voornaamste christelijke gemeenschap van Libanon. Ongeveer 26 % van de bevolking behoort tot deze Kerk. Libanon maakte deel uit van het Osmaanse Rijk. Na het uiteenvallen van dit rijk na de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) werd Libanon een Frans mandaatgebied. Destijds was de meerderheid van de Libanezen christelijk. De Fransen bestuurden Libanon samen met de Maronieten. Dit verklaart de nog altijd aanwezige invloed van de Franse cultuur in dit land.
Toen Libanon een onafhankelijke staat werd (1943) werd bepaald dat de president van Libanon altijd een maroniet zou zijn net als de opperbevelhebber van het leger. Momenteel is Libanon in meerderheid islamitisch (60 %). Door emigratie naar het westen en het lage geboortecijfer onder christenen is het relatief aandeel van de christenen in de Libanese bevolking afgenomen en vormen de christenen nu een minderheid.
De maronieten behoren tot het West-Syrisch christendom. De Kerk kent een ingewikkelde ontstaansgeschiedenis. Ze gaat terug op een Syrisch klooster dat in het begin van de vijfde eeuw gesticht is door de heilige Maron. Maron was een asceet die zich vestigde in een hut op de top van een heuvel waarin hij altijd verbleef en zich blootstelde aan het sterk wisselende klimaat van die streek. Hij kreeg veel volgelingen en zo groeide er een groot klooster. Dit klooster raakte betrokken in de debatten over de persoon van Jezus Christus die de Kerk van de vierde tot de zevende eeuw voerden. De monniken kozen voor het concilie van Chalcedon dat beleed dat Jezus Christus zowel ten volle God als ten volle mens was maar hielden vast aan het gegeven dat Jezus Christus een wil had, de goddelijke. Dit zogenaamde monothelisme is veroordeeld op het concilie van Constantinopel (681). De Syrisch-orthodoxen accepteerden de uitkomsten van Chalcedon niet en hielden vast aan de overtuiging dat Jezus Christus enkel een goddelijke natuur had. In de zevende eeuw, toen de moslims Syrië veroverden, kozen de monniken hun abt Johannes d-Beth Maron tot patriarch. De Maronieten vereren hem als heilige. Hier ligt de oorsprong van de Maronitische Kerk.
Wanneer de kruisvaarders in 1099 in Tripoli arriveren, zien de Maronieten hen als bevrijders. Ze werkten nauw met hen samen. In 1182 sloten de Maronieten zich aan bij de rooms-katholieke Kerk en zijn sindsdien verbonden met Rome. Ze erkenden toen ook de resultaten van het concilie van Constantinopel (681). Vanaf de zeventiende eeuw oriënteren ze zich sterk op Frankrijk.
Ga terug naar de top van de pagina
Oproep
Hieronder de dringende oproep van pastoor Jad Chlouk waarin hij de situatie toelicht.
Dear Beloved Brothers and Sisters in Jesus Christ,
I am writing you this email to showcase to you the difficult circumstances we are experiencing in Lebanon.
As you well know, on 4 August, two explosions ripped through the port area of Lebanon’s capital, leaving at least 178 dead and an estimated 6,000 injured. The blasts destroyed and damaged buildings across the city, leaving more than 300,000 people without homes.
The blast comes on the heels of multiple other crises in Lebanon. The country currently (as of Sep. 10) has more than 22,437 COVID-19 cases, 4 times the cases since the explosion. This coupled with the worst economic crisis in years due to the accumulation of public debt and the collapse of the Lebanese pound, losing more than 80 percent of its value against the US dollar, which has led to a more than three-fold increase in the prices of consumer goods will result in increasing the burdens on the Lebanese people.
The shock wave created by the explosion severely damaged a large number of buildings as well as religious and educational institutions (7 churches, 6 schools, 1 university, 1 dispensary, 1 dormitory, 1 chancery, 1 pastoral center) belonging to the Maronite Archdiocese of Beirut existing within the perimeter of the blast.
We, The Maronite Archdiocese of Beirut, despite the damage that occurred to our premises are working around the clock to respond to this catastrophic situation, putting as our priority to help people return to their homes in dignity, as per the recommendations of His Excellency the Archbishop Paul Abdul Sater, discerning that this our mission for the time being.
Our immediate humanitarian efforts were focused on several key areas: shelter, food, health and protection. Therefore 3 tents were placed in the region to support people affected in Beirut by receiving their requests and needs.
-
Shelter:
Homes have been left without windows, doors, water or electricity as a result of the blast, and some have suffered substantial structural damage. In fact our main concern was the people and how to help them return to their homes. That is why our teams visited more than 1000 houses for damage assessments to indicate levels of interventions and they are helping by providing:
- New doors
- New windows
- Civil and sanitary repairs where necessary
- Blankets
- Mattresses
- Clothes
- Household items
Our engineer volunteers are still working day and night to follow up with contractors in order to accomplish the rehabilitation of the houses we took in charge.
-
Food:
Food security is also a primary concern. Due to the damage of the country’s largest grain silo, which will result in a flour shortage, coupled with the economic crisis and the increased prices of basic food staples, more people are struggling to buy food to feed their families. Therefore, we are helping by:
- Allocating several food parcels to affected families.
- Cooking hot meals every day to be handed out to those areas affected by the blasts.
-
Health and protection:
The explosion destroyed one of the city’s main hospitals and damaged many other healthcare facilities. Also, some medical supplies were already in short supply due to the coronavirus (Beirut has the highest concentration of confirmed cases of COVID-19 in the country). Therefore, we contributed through our dispensary “Saints Peter and Paul’s Dispensary” by organizing providing health services, medical supports and donations of medicines and vaccines in response to the demands and needs of those affected.
Protection is another critical area of intervention particularly mental health and psychosocial support. That is why we are providing free psychological support services (listening units inside the tents) whose goals are to prevent chronic conditions including anxiety, depression as well as negative coping mechanisms.
Our Call Center is following up on a daily basis the work progress in the houses, the humanitarian aid, the food distribution with our social workers, the medical support for all those in need.
However, our greatest threat in the near future remains the mass exodus. In fact, after the Beirut explosion, many Lebanese citizens, especially the youth and particularly Christians, have been leaving or wanting to leave their homeland due to hopelessness in a state that has not only been refusing to undertake urgent critical reforms but has also caused a massive humanitarian catastrophe. According to Information International, the average number of departing passengers from Lebanon has increased by 36%, after the doomsday of August 4th (380,000 immigration requests from Lebanon at the Canadian embassy and European embassies, as well as the US embassy). Consequently, these departures abroad will strip the country of Lebanon’s highly educated, multilingual youth generation: academics, doctors, artists and others. Without their presence, the Church will lose most of her faithful and once we lose the living stones there will not be any need for the buildings of the churches or her social and educational organizations.
In front of this real threat of our presence in the Middle East and especially in Lebanon, we are becoming more and more a minority and we are risking extinction. For this reason your support on all levels is really appreciated, and will help us focusing on our mission: to witness to the Risen Christ amidst a world who ignore Him or deny Him.
Yours in Christ
Fr. Jad Chlouk
Parish priest of Saint George Maronite Cathedral, Beirut
General Director of Finance
Maronite Archdiocese of Beirut
Ga terug naar de top van de pagina


