24 uur voor de Heer 2020 ‘Even bidden tot U’

18 februari 2020

Met de titel ‘Even bidden tot U’, vindt van vrijdag 27 maart op zaterdag 28 maart het initiatief ‘24 uur voor de Heer’ plaats in het Bisdom Breda. Hiermee geeft het bisdom gehoor aan de oproep van paus Franciscus, toen hij vijf jaar geleden het Heilig Jaar van de Barmhartigheid afkondigde.

De ’24 uur voor de Heer’ nodigen ertoe uit het sacrament van verzoening te vieren in een context van eucharistische aanbidding. “Het initiatief moet in de bisdommen worden bevorderd,” benadrukt paus Franciscus in de bul Misericordiae vultus (17). “Zeer veel mensen naderen opnieuw het sacrament van de verzoening en onder hen veel jongeren, die in deze ervaring vaak de weg weer vinden om terug te keren tot de Heer, om een ogenblik van intens gebed te beleven en de zin van het eigen leven opnieuw te ontdekken.”

In 24 uur tijd zullen acht parochies in het Bisdom Breda elkaar afwisselen met eucharistische aanbidding:

Vrijdag 27 maart:
12.00 uur – 16.00 uur Breda, H. Antoniuskathedraal
16.00 uur – 18.00 uur Goes, H. Maria Magdalenakerk
18.00 uur – 19.00 uur Vlissingen, Onze Lieve Vrouwekerk
19.00 uur – 21.00 uur Oudenbosch, Basiliek van de H.H. Agatha en Barbara
Zaterdag 28 maart:
21.00 uur – 2.00 uur Hulst, H. Willibrordusbasiliek
2.00 uur – 7.00 uur Bergen op Zoom, Onze Lieve Vrouwe van Lourdeskerk
7.00 uur – 9.30 uur Zundert, H. Trudokerk
9.30 uur – 12.00 uur Oosterhout, Zusters Benedictinessen van de OLV Abdij

Poster en gebedskaart
‘24 uur voor de Heer’ start op vrijdag 27 maart om 12.00 uur in de H. Antoniuskathedraal in Breda en eindigt 24 uur later om 12:00 uur bij de zusters benedictinessen in Oosterhout. Zo bidden religieuze gemeenschappen en parochies samen in het Bisdom Breda.

Met een poster en gebedskaarten kunnen parochies gelovigen uitnodigen om aan te sluiten bij het gebed in de genoemde kerken. Ook is het mogelijk om op andere locaties aan te sluiten en gehoor te geven aan de oproep van de paus. De posters en de gebedskaarten worden deze week verstuurd naar de parochies, ordes en congregaties en leden van de gebedskring voor roepingen. Voor verdere verspreiding en publicatie, kunnen deze worden gedownload:

Gebed: ‘Even bidden tot U’

Ik kom even bij U
met mijn noden en vragen
om ze bij U neer te leggen.

Heer
Bij U zoek ik stilte en rust.
Uw aanwezigheid is weldadig.

Allerlei dierbare mensen
komen in gedachten.
Ik voel me met hen verbonden.

Hun noden en vragen
leg ik bij U neer.

Vrede komt over me heen
in Uw aanwezigheid.
Het is goed bij U te zijn.
In de stilte hoor ik Uw stem.
Ik antwoord op wat U in mijn hart heeft gelegd.

Heer
Het is goed bij U te zijn.

Amen.