24 uur voor de Heer 2021: ‘Waak en blijf bidden’

25 februari 2021

Met de titel ‘Waak en blijf bidden’, vindt van vrijdag 12 maart op zaterdag 13 maart het initiatief ‘24 uur voor de Heer’ plaats in het Bisdom Breda. Hiermee geeft het bisdom gehoor aan de oproep van paus Franciscus, toen hij het Heilig Jaar van de Barmhartigheid afkondigde. De “24 uur voor de Heer” nodigen ertoe uit het sacrament van verzoening te vieren in een context van eucharistische aanbidding.

Herdenking coronaslachtoffers
De startviering zal plaatsvinden in de H. Antoniuskathedraal in Breda. Tijdens deze viering zullen ook de coronaslachtoffers worden herdacht. Daarmee wordt aangesloten op de herdenking die op 12 maart in heel Europa zal plaatsvinden voor alle slachtoffers van het coronavirus.

Als een brandend vuur doorgeven
De Lievevrouweparochie in Bergen op Zoom heeft ingetekend voor de nachtelijke uren tussen 2:00 en 7:00 uur. In de parochie zelf wordt 24 uur lang gebeden. Pastoor-vicaris Paul Verbeek benadrukt dat iedereen mee mag bidden, ook al gelden er beperkingen wegens de avondklok. Verbeek: “Het ene gezin kan het gebed doorgeven naar de volgende familie. Zo wordt het gebed als een brandend vuur doorgegeven.” Voor het gebedsinitiatief heeft de vicaris een gebed geschreven, dat via een gebedskaart wordt verspreid. Het gebedskaartje is een hulpmiddel. “Ook stilte, de rozenkrans, een kaarsje opsteken, meditatieve muziek en het getijdengebed kunnen bijdragen tot een intens beleven van een persoonlijk 24 uur voor de Heer.”

Meedoen
Deze week ontvangen parochies, ordes en congregaties en leden van de gebedskring voor roepingen een aantal gebedskaarten en een poster per post. Via de pagina ‘24 uur voor de Heer‘ wordt de actuele informatie bijgehouden. Via de QR-code op de poster komen ook voorbijgangers op deze pagina terecht.