6 maart: Avond van de Martelaren (update)

3 maart 2020

In de aanloop naar Pasen, houdt Kerk in Nood op vrijdag 6 maart 2020 de Avond van de Martelaren in de H. Antoniuskatheraal te Breda. Tijdens deze avond wordt gebeden voor vervolgde christenen. De avond begint om 19.00 uur met een pontificale eucharistieviering waarbij bisschop Liesen hoofdcelebrant is en mgr. Van den Hende concelebreert.

Kruisweg en getuigenissen
Na de viering volgt een kruisweg met getuigenissen en muziek. Het programma duurt tot ongeveer 21.15 uur. Dit jaar vertelt onder meer Pringantha Jayakody uit Sri Lanka zijn indrukwekkende verhaal. Hij verloor op Paaszondag 2019 zijn vrouw bij een bloedige aanslag. Ook andere getuigenissen laten zien dat het niet overal vanzelfsprekend is om in vrijheid in Christus te geloven. Gebed voor de martelaren, hun nabestaanden én hun vervolgers is daarom essentieel.

Iedere Goede Vrijdag bidt paus Franciscus de kruisweg bij het Colosseum in Rome, symbool van de eerste martelaren. In de Veertigdagentijd sluit Kerk in Nood aan bij dit gebed. Ook op andere plaatsen in Nederland wordt de Avond van de Martelaren gehouden:

• Op 13 maart in Zwolle Basiliek van Onze Lieve Vrouw Ten Hemelopneming;
  • Op 27 maart in Maastricht Basiliek van Onze Lieve Vrouw Sterre der Zee;
  • Op 3 april te Amsterdam St. Nicolaasbasiliek.

Aanmelding
Aanmelden is niet verplicht, maar gezien het verwachte aantal mensen wel gewenst.

(Screenshot: uit deze video van Kerk in Nood)