60 jaar Toeristenkerk Vrouwenpolder

27 juni 2018

De Toeristenkerk Vrouwenpolder viert op zondag 1 juli jaar het 60-jarig bestaan. Mgr. Liesen is hoofdcelebrant in de eucharistieviering die dag om 10.00 uur. De Toeristenkerk is open iedere zondag van Hemelvaart tot half september. “Veel van de toeristen-kerkgangers komen er ieder jaar weer graag naar terug,” vertelt de organisatie.

“Bij de start van de kerk in 1958 was het ook al zo druk met toeristen. Katholieken kerkten toen nog in Veere, maar dat kerkje was relatief klein en kon de vele toeristen niet verwerken. Er werd besloten ook in Vrouwenpolder, letterlijk in het veld, vieringen te houden. Met beperkte middelen werd de eredienst gehouden en het was er druk. Er kwam een tent, maar die wil nog wel eens omwaaien en dus werd in 1966 de houten barak gebouwd en die is er nog steeds.”

“Het is een bijzondere plek, want in al zijn beperkingen levert het kerkgemeenschap zijn met mensen die je wel kent en met nog meer mensen die je niet kent en die niet iedere week ziet, toch een bijzondere verbondenheid. De atmosfeer in de kerk is dan ook erg bijzonder, vriendelijk en hartelijk. De deuren gaan open voor een ieder die samen op zondagochtend de nabijheid van God de Vader zoekt in het midden van zijn schepping. Soms begeleid door het geluid van de vele vogels die rond en op het dak van de kerk huizen.”

De werkgroep Toeristenkerk viert het zestigste seizen met een speciale jubileumviering. De organisatie is verheugd dat bisschop Liesen celebrant zal zijn in de eucharistieviering en spreekt van een “traditie” dat de bisschop van Breda voorgaat bij de jubilea van de Toeristenkerk. Bij het 40-jarig bestaan was monseigneur Muskens celebrant en tien jaar later monseigneur Van den Hende.

Het koor L’Esprit zal de dienst muzikaal begeleiden. Daarnaast wordt de historie van de kerk in een tentoonstelling weergegeven, wordt een speciaal voor het jubileum gemaakt schilderij van Onze Lieve Vrouw van de Polder onthuld en is er een feestelijke nazit voor alle aanwezigen.

Toeristenkerk Vrouwenpolder
Eucharistieviering b.g.v. 60-jarig bestaan