Aandacht voor diaconie en caritas

30 mei 2018

De ‘Zondag met bijzondere aandacht voor Diaconie’ die elk jaar wordt aanbevolen bij parochies en PCI’s in het Bisdom Breda valt dit jaar op zondag 3 juni. Caritasfunctionaris diaken Wim Tobé verstuurde voorafgaand aan deze dag suggesties voor de invulling en een voorbeeld voor een aanbeveling voor de collecte.

“Verschillende mensen hadden al informatie opgevraagd om mee aan de slag te gaan. Dat is een goed teken voor de aandacht voor diaconie,” vertelt Wim Tobé. De collecte op deze zondag is ter ondersteuning van de diaconie bisdombreed in de parochies. Een van de diocesane projecten is bijvoorbeeld ‘Vluchtelingen voor vluchtelingen’.

Een ander project is ‘Parochies aan de slag voor de kwetsbaren’, dat parochies helpt om diaconie en caritas op de kaart te zetten. “De zondag voor diaconie is een grote kans om aandacht te vragen voor de diaconale projecten van de parochie,” benadrukt projectleider Marc de Koning. De Koning: “Deze week is de laatste cursusavond van de cursus Diaconale journalistiek. De zondag van diaconie kan door de cursisten worden gebruikt om te oefenen met het schrijven van nieuwsberichten over diaconale activiteiten.”

De start van orkest Suryana werd mede mogelijk gemaakt vanuit het project ‘Vluchtelingen voor vluchtelingen’. (Foto: Ramon Mangold)