Aandacht voor Gods liefde op het Life Teen zomerkamp

20 augustus 2019

“Vandaag staat Jezus in het spotlicht.” Dat vertelt bisschop Liesen op 6 augustus, het feest van de Gedaanteverandering van de Heer, bij zijn bezoek aan het Europees Life Teen zomerkamp in het Brabantse Helvoirt. Van 5 tot 10 augustus kwamen daar honderd tieners samen voor geloofsverdieping, muziek, sport, en vriendschap. Vanuit het Bisdom Breda namen twaalf tieners deel aan het kamp.

“Wie is Jezus?”
Bisschop Liesen bezocht de tweede dag van het kamp. De sfeer zit er dan al goed in. Na een reeks veldspellen draagt hij samen met mgr. Mutsaerts van Bisdom ’s Hertogenbosch en een aantal andere priesters de heilige mis op. Het evangelie gaat over Jezus’ Gedaanteverandering op de berg Tabor. In zijn homilie staat bisschop Liesen stil bij het plan dat God heeft en waarin Jezus steeds initiatief neemt. Bisschop Liesen: “Als je de gebeurtenissen op de berg Tabor leest in het evangelie, zie je dat Jezus duidelijk een plan heeft. Het is een steile heuvel midden op een grote vlakte. Als je omhoog wilt, moet je echt klimmen. Jezus nam Petrus, Johannes en Jacobus mee. Zijn leerlingen volgden hem, maar begrepen toen niet wat er ging gebeuren. Petrus schrijft er jaren later pas over in zijn Tweede brief. Hij verklaart daarin dat God gesproken heeft tot Jezus: “Dit is mijn geliefde Zoon in wie Ik mijn welbehagen heb.” (2 Pet. 1, 17). Wij kunnen vandaag door de ogen van Petrus terugkijken naar wat er toen gebeurd is. De vraag ‘Wie is Jezus?’ dient zich prominent aan, ook in onze tijd, tweeduizend jaar later. Wat ga jij doen als je weet dat Jezus de zoon van God is?”

Bisschop Liesen: “Wat ga jij doen als je weet dat Jezus de zoon van God is?”

Onvermoeibaar
Het thema van het zomerkamp is ‘Relentless Father’. Bisschop Liesen: “God houdt niet op ons lief te hebben. Hij is onvermoeibaar. Het feest dat we vandaag vieren is een uitnodiging om naar Jezus te gaan. Om de onvermoeibare liefde van de Vader zelf te ervaren. Wat Hij in Jeruzalem gedaan heeft is voor alle tijden bedoeld, dus ook voor ons, hier en nu. Daarom vieren wij de eucharistie. Ik hoop dat deze dagen ons helpen om Jezus nog meer de plek te geven die hem toekomt.”

“We hebben deze week mogen kijken in de toekomst van de Kerk”

Het geloof leven, vieren, leren én delen
Kapelaan Jochem van Velthoven ging de hele week mee als kamppriester. “We hebben deze week mogen kijken in de toekomst van de Kerk,” vertelt hij met enthousiasme. “Het was een week waarin we het geloof hebben mogen leven, vieren, leren én delen. Het internationale karakter draagt er bovendien toe bij dat je je niet alleen voelt, maar onderdeel bent van een wereldkerk. Er zijn tieners die dat nog nooit eerder hebben meegemaakt. Er waren tieners uit Nederland, Duitsland, Spanje, Schotland, Frankrijk en tieners van Amerikaanse legerbasissen in Europa. Het is mooi om te zien dat er zo veel verschillende culturen bij elkaar komen en dat het geloof de tieners met elkaar verbindt. De sacramenten worden bijvoorbeeld normaal gevonden. Ze overstijgen de cultuur.”

De tieners maken zich op voor een groot veldspel

Van Velthoven ervaart dat het “enorm opbouwt” om als priester bij het kamp aanwezig te zijn. “Je wordt aangesproken op je priesterschap en daarom gezien als geestelijk vader. Er lopen veel tieners rond die uit gebroken gezinnen komen. Daar is pijn, onmacht. Ook weten veel van hen hoe het is om gepest te worden omdat je anders bent, bijvoorbeeld omdat je als christen probeert te leven. Dan heb je gemeenschap nodig. Op dit kamp heb ik tieners zien groeien in geloof, hoop en liefde.”

Grote groep uit Bisdom Breda
“Het was weer een geweldig Life Teen kamp”, vertelt tienerwerkster Nina Mertens van Bisdom Breda opgetogen. “Voor mij is het al de twaalfde zomer op rij dat ik als leiding meedoe, maar de eerste keer dat er zo’n grote groep tieners en leiding aanwezig was vanuit het Bisdom Breda. Dat maakt het toch wel extra bijzonder! Het kamp brengt mezelf als leiding dichter bij God, en het versterkt onderlinge vriendschappen met andere jongeren die als leiding deelnemen. Maar het mooiste blijft toch te zien hoe de tieners door God geraakt worden in zo’n week, en ze openbloeien tot stralende versies van zichzelf.”

Mertens: “Aan het eind van het kamp is het mooi om hier en daar iets te horen van wat hen het meeste heeft aangesproken. Zo noemen tieners dat ze de avond buiten op het veld het mooist vonden, toen je ook kon gaan biechten, en tot rust kon komen. Terwijl bijna in eenzelfde adem ook de outdoor activiteit genoemd wordt, die erg leuk en actief was en waarbij tegelijkertijd werd gewerkt aan onderlinge binding. Dat is precies wat we met dit kamp graag willen bereiken: de tieners tot ontmoeting brengen met onze liefdevolle God en hen introduceren of verdiepen in al het moois dat het katholieke geloof hen te bieden heeft; terwijl hen tegelijkertijd te laten ervaren dat het geloof iets vreugdevols is en we mogen genieten van onderlinge vriendschappen en leuke activiteiten die ons als kerkgemeenschap opbouwen.”

Al meer dan tien jaar worden er wereldwijd Life Teen kampen georganiseerd. Het Europese Life Teen kamp heeft een sterk internationaal karakter. De leiding is in handen van een enthousiaste groep van met name Nederlandse jongeren, enkele gezinnen en priesters. Het programma wordt zowel in het Nederlands als het Engels aangeboden.

Groepsfoto van deelnemers en groepsleiding uit het Bisdom Breda

Bisschop Liesen en tienerwerkster Nina Mertens kijken uit op de veldspellen

“Dat is precies wat we met dit kamp graag willen bereiken: de tieners tot ontmoeting brengen met onze liefdevolle God en hen introduceren of verdiepen in al het moois dat het katholieke geloof hen te bieden heeft; terwijl hen tegelijkertijd te laten ervaren dat het geloof iets vreugdevols is en we mogen genieten van onderlinge vriendschappen en leuke activiteiten die ons als kerkgemeenschap opbouwen.”