Aanmelding inluidmoment Kerkbalans 2017 geopend

11 juli 2016

Op zaterdag 21 januari 2017 wordt om 13.00 uur de start van de Actie Kerkbalans 2017 op meer dan 100 plekken ingeluid. Parochies kunnen zich nu aanmelden om mee te doen. Parochies die zich voor 15 september 2016 aanmelden, kunnen ondersteuning krijgen van het landelijke campagneteam.

In 2016 was het voor het eerst dat de klokken werden geluid bij de start van de actie Kerkbalans. In het bisdom Breda luidden toen op zaterdag 16 januari om exact twaalf uur in Bergen op Zoom de klokken van de Gertrudiskerk aan de Markt.

Ook in 2017 zal Kerkbalans in diverse plaatsen van start gaan met een inluidmoment. Een inluidmoment vraagt relatief weinig inzet en heeft een groot effect. Een inluidmoment genereert aandacht van lokale en regionale pers voor de rol van de kerk in de participatiesamenleving en is een oppepper voor de vrijwilligers: samen Kerkbalans starten. Een inluidmoment is een kans bij uitstek om mensen positief te motiveren om te geven voor de parochie.

“De klokken luiden we niet zelf,” vermeldt de landelijke website van Kerkbalans. “Hiervoor vragen we bekende mensen die positief zijn over de kerk. Zo verzamelen we mooie verhalen van buitenstaanders over de waarde van de kerk en het belang van Kerkbalans. Dat zal de vrijwilligers goed doen. Met dit inluidmoment worden zij in het zonnetje gezet. Ook is het een praktisch tijdstip om hen, indien van toepassing, de benodigde materialen uit te reiken. Journalisten zijn ook welkom om verslag van deze aftrap van Kerkbalans te leggen.”

De website van Kerkbalans reikt een overzichtelijk stappenplan aan voor het voorbereiden en uitvoeren van een inluidmoment.