Aanpassingen voor parochies en caritas instellingen vanwege SEPA

12 december 2013

Op 1 februari 2014 treedt het nieuwe Europese betalingssysteem SEPA (Single Euro Payments Area), in werking. Middels een brief heeft econoom Gerard de Rooij parochies en parochiële caritas instellingen in het bisdom van Breda geïnformeerd over de aanpassingen die vanwege SEPA nodig zijn in het betalingsverkeer en de software die het betalingsverkeer ondersteunt.

De econoom vraagt de aandacht van de diverse betrokken (parochie)bestuurders voor een aantal zaken.

• Parochies die nog geen nieuw incassocontract met hun bank hebben afgesloten, wordt geadviseerd dit zo snel mogelijk alsnog te doen.
  • Parochies die gebruik maken van Navision hebben al gemerkt dat een conversie heeft plaatsgevonden van de huidige bankrekeningnummers naar de (langere) IBAN rekeningnummers.
  • Op 7 december 2013 vond in Navision ook een omzetting plaats met betrekking tot de automatische incasso en de registratie (het mandaatbeheer) van incassomachtigingen.
  • Parochies die gebruik willen blijven maken van acceptgiro’s wordt aangeraden om zo snel mogelijk over te stappen op de IBAN-acceptgiro. Vanaf 1 januari 2014 is verspreiding van de huidige acceptgiro namelijk niet langer toegestaan. De huidige acceptgiro kan vanaf 1 februari 2014 ook niet meer door de banken worden verwerkt.

Gerard de Rooij: “De acceptgiro is met name onder ouderen nog steeds een populair betaalmiddel. Daarom is door de banken besloten om de acceptgiro te handhaven tot 1 januari 2019, maar hij heeft wel een andere vorm en heet in het vervolg IBAN-acceptgiro."

"De verwachting is dat, omdat het aantal gebruikers van de IBAN-acceptgiro gaat afnemen, de kosten voor het gebruik ervan de komende jaren snel zullen stijgen. Parochies dienen dus een afweging te maken of de kosten van het gebruik van de acceptgiro blijven opwegen tegen de opbrengsten ervan," aldus de econoom.

Voor vragen over de brief van de econoom en de aanpassingen die nodig zijn vanwege SEPA, kunnen parochies en parochiële caritas instellingen terecht bij de afdeling financiën: econoom Gerard de Rooij of medewerker Gerrit van Dieren.

E financiën@bisdombreda.nl
T 076 5223444 (het bisdomkantoor is ’s ochtends telefonisch bereikbaar)