Aartsbisschop Aldo Cavalli nieuwe pauselijk nuntius voor Nederland

23 maart 2015

Op zaterdag 21 maart heeft paus Franciscus aartsbisschop Aldo Cavalli tot apostolisch nuntius in Nederland benoemd. Mgr. Cavalli was nuntius in Malta en Libië, waar hij sinds de eerste helft van 2013 als pauselijk vertegenwoordiger werkzaam is geweest. Aartsbisschop Cavalli volgt in Nederland mgr. André Dupuy op, die de 75-jarige leeftijd heeft bereikt.

Mgr. Cavalli is geboren op 18 oktober 1946 in Maggianico di Lecco in Noord Italië en in 1971 door de bisschop van Bergamo tot priester gewijd. Na een viertal jaren aan het klein-seminarie literatuur te hebben gedoceerd en politieke en sociale wetenschappen te hebben gestudeerd, werd hij in 1975 naar de Pauselijke Academie gezonden, de opleiding voor de kerkelijke diplomatie.

In Rome studeerde hij canoniek recht en theologie en hij promoveerde in politieke wetenschappen. Hij was daarna werkzaam in de diplomatieke dienst van de Heilige Stoel in Burundi, in het Staatssecretariaat, in Angola en São Tomé en Principe, in Chili, Columbia en de laatste twee jaren in Libië en Malta. In 1996 werd hij titulair aartsbisschop van Vibo Valentia en door de kardinaal staatssecretaris Angelo Sodano tot bisschop gewijd.

De pauselijk nuntius vertegenwoordigt de Heilige Stoel bij het Koninkrijk der Nederlanden en is de verbindende schakel tussen de paus en Romeinse Curie en de katholieke kerk in Nederland. Een van de taken van de nuntius is het voorbereiden van bisschopsbenoemingen.

De Nederlandse bisschoppen heten de nieuwe nuntius van harte welkom en wensen hem Gods rijke zegen voor zijn nieuwe zending en mooie jaren in Nederland.

(Bron: www.rkkerk.nl)