Actie Kerkbalans peilt ‘waarde van de kerk’. Doe mee!

17 oktober 2019

In de aanloop naar de campagne voor 2020 houdt Actie Kerkbalans een landelijke peiling naar de ‘waarde van de kerk’. Parochies in het bisdom Breda worden gevraagd aandacht te geven aan dit onderzoek. De uitkomsten van de peiling worden bekendgemaakt met de start van Actie Kerkbalans op vrijdag 17 januari 2020.

Ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking is lid van een kerk. Zij vinden hun kerk belangrijk. Maar waarom? Dat wil Actie Kerkbalans nu onderzoeken. De peiling bestaat uit een aantal korte vragen en vraagt ongeveer tien minuten tijd. Hij is gericht op mensen die op enige manier betrokken zijn bij een lokale parochie of gemeente van de vier kerkgenootschappen die samenwerken in Actie Kerkbalans. Dit zijn de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland, de Oud-Katholieke Kerk en de Evangelische Broedergemeente.

Inzicht in motivatie achter giften
Met Actie Kerkbalans geven deze mensen jaarlijks een bijdrage aan hun eigen lokale kerk. De peiling achterhaalt het ‘waarom’ achter de giften. Omdat de peiling mede onder parochianen en gemeenteleden van de twee grootste kerkgenootschappen wordt gehouden, ontstaat er tevens een beeld van de waarde van kerken voor onze samenleving.

Het invullen van de peiling kan via www.kerkbalans.nl/peiling2020. Ieder die zich op wat voor manier dan ook betrokken voelt bij de kerk wordt van harte uitgenodigd om mee te doen en de peiling weer door te sturen naar anderen voor wie dit ook interessant is.