Afsluiting Pinksterestafette te volgen via livestream

13 augustus 2020

De Pinksterestafette van het Bisdom Breda wordt op zaterdagavond 15 augustus afgesloten in de Onze Lieve Vrouwe van Lourdeskerk in Bergen op Zoom. Tijdens de eucharistieviering van Maria Tenhemelopneming wordt het pinkstervuur onthaald dat in de afgelopen maanden langs alle parochies van het bisdom is gegaan. De viering begint om 19:00 uur en is te volgen via het YouTubekanaal van het bisdom. Vicaris Paul Verbeek is hoofdcelebrant.

Afsluiting in twee delen
Samen met het pinkstervuur, wordt de geloofsbrief aangeboden die de parochianen van de H. Damiaanparochie hebben geschreven. De Lievevrouweparochie is de laatste parochie in keten van de estafette. Na de viering in Bergen op Zoom wordt de geloofsbrief van de Lievevrouweparochie en het pinkstervuur teruggebracht naar de H. Antoniuskathedraal waar de Pinksterestafette begon. Dat maakt de afsluiting tweeledig: op zondagochtend 16 augustus wordt een delegatie uit de Lievevrouweparochie in Breda onthaald in de zondagsmis. Bisschop Liesen zal in deze viering de hoofdcelebrant zijn.

Patroonsfeest Bisdom Breda
Maria Tenhemelopneming is het patroonsfeest van het Bisdom Breda. In het rode beeldmerk van het bisdom komt het hoogfeest terug. Lees meer achtergrondinformatie over Maria Tenhemelopneming via rkliturgie.nl

De livestream op 15 augustus volgt de liturgie van de dagmis:

• Eerste lezing: Apokalyps 11, 19a; 12, 1. 3-6a.10ab
  • Tussenzang: Psalm 45 (44), 10bc, 11-12ab, 16
  • Tweede lezing: 1 Korintiërs 15, 20-26
  • Evangelielezing: Lucas 1, 39-56

Meer informatie

Diaken Vincent de Haas overhandigt het pinkstervuur tijdens de viering van Pinksteren op 31 mei 2020. Hiermee startte de rondgang van het pinkstervuur in het bisdom.