Afsluiting studiejaar Priester- en Diakenopleiding Bovendonk

3 juli 2017

Op zondag 25 juni 2017 vond op de Priester- en Diakenopleiding  Bovendonk te Hoeven de afsluitende bijeenkomst van het studiejaar plaats. Dit jaar niet, zoals gebruikelijk, op de laatste zondag maar op de voorlaatste. Tijdens de afsluiting van het studiejaar nam de opleiding afscheid van Gerard de Rooij als bestuurslid van de opleiding, van Cas van Beek als docent en van de studenten Daan Huntjens, Thai Nguyen, Ronald Den Hartog, Stefan Lange en Peter Winnubst.

Alvorens afscheid van hen te nemen stond rector Schnell stil bij het afgelopen jaar. In de loop van het jaar heeft één priesterstudent van de Chaldeeuwse Kerk zich bij de studenten gevoegd. De Chaldeeuwse Kerk is een oosters-katholieke Kerk die verbonden is met de Rooms-Katholieke Kerk en een eigen kerkelijke discipline en liturgie kent. De student volgt een deel van zijn opleiding op de Priester- en Diakenopleiding. Drie studenten hebben gedurende het studiejaar de opleiding gestaakt. De rector stelde dat studenten een traject ingaan waarbinnen ze hun roeping uitzuiveren. De uitkomst van dit proces kan zijn dat zij de opleiding verlaten. Met vreugde sprak rector Schnell over de vier priesterwijdingen het afgelopen jaar en over de drie diakenwijdingen van studenten van Bovendonk. De opleiding benoemde het afgelopen jaar ook twee spirituaals, pastoor Ype de Jong uit Gorinchem en pater Marc Lindeijer sj uit Heverlee (België).

(Foto: Johan Wouters)