Avondwake mgr Ernst: Stilte te midden van leven

29 mei 2017

In de kathedraal is het zondagavond 27 mei 2017 stil. Rustig schuifelen de gelovigen aan. Zij brengen een laatste groet aan bisschop Ernst die voor het priesterkoor van de kathedraal opgebaard ligt. Buiten klinken muziek en gejoel. Juist op deze avond promoveert NAC naar de eredivisie.

De leden van het Gilde van het Sacrament van de Niervaert houden eerbiedig de wacht. Tegen 19.00 uur brengen bisschop Liesen, zuster Lauriani die bisschop Ernst de laatste jaren van zijn leven trouw ter zijde stond, en familieleden van bisschop Ernst een laatste groet en sluiten de kist.

Enkele minuten begint het kerkelijk avondgebed. Bisschop Liesen is de hoofdcelebrant. Diaken Vincent de Haas assisteert. De cantores, onder leiding van Jan Schuurmans, zingen de hymne en de psalmen. Zo nemen zij de aanwezigen mee in de objectiviteit van de kerkelijke liturgie. Bij de lofzang van Maria stijgt het wierook op.

Na drie kwartier verlaten de aanwezigen zwijgend de kerk, het leven van de stad in.

(Foto’s: Ramon Mangold. Bekijk meer foto’s)