‘Barmhartigheid moet vanzelfsprekend zijn’ (Chrismamis 2016)

25 maart 2016

De Rooms-katholieke Kerk viert dit jaar het heilig Jaar van de Barmhartigheid dat is uitgeroepen door paus Franciscus. Dat geeft de diaconale inzameling van de chrismamis 2016 een bijzondere betekenis. Hans Leijten uit Raamsdonkveer vertegenwoordigt de Elisabethparochie uit de regio Dongemond.

Namens de parochiekern Raamsdonksveer neemt hij een bijdrage mee voor Stichting Droom Walcheren, een van de twee voorgestelde doelen waarvoor offeranden konden worden meegebracht. Hans: Deze stichting werkt ongesubsidieerd aan iets goeds. Als parochie helpen wij daarom graag mee om dit initiatief op gang te helpen.”

In zijn eigen parochiekern is Hans al tientallen jaren op verschillende niveaus als vrijwilliger betrokken. De laatste jaren spreken de werkgroepen hem aan die concreet de handen uit de mouwen steken. Aan de samenhang tussen de werkgroepen op het gebied van caritas in de parochie wordt gewerkt volgens hem. Elke kern heeft zijn eigen gewoonten en cultuur. Zo is er een natuurlijke grens die men in de spreektaal van de dorpen aangeeft als die is van boven of onder het water. Maar tussen Raamsdonk en Raamsdonksveer heb je ook al verschillen.”

Barmhartigheid behoort volgens Hans tot de basiswaarden van het geloof. “Eigenlijk is het raar dat we daar aandacht voor moeten vragen”, doelend op het Heilig Jaar van Barmhartigheid. “Het zou vanzelfsprekend moeten zijn. Onvoorwaardelijk openstaan en het lot van een ander onderkennen. Daarvoor hoef je niet eens ver te kijken. Let op de mensen dichtbij. Mensen lopen niet te koop met armoede, maar zijn wel erg blij als ze bijvoorbeeld een voedselpakket krijgen.”

Hans Leijten. (Foto: J. Wouters)