Bezinningsochtenden op de Volksabdij

10 januari 2007

De werkgroep Levensbeschouwing en Spiritualiteit van de Volksabdij Onze Lieve Vrouw ter Duinen te Ossendrecht organiseert op de zaterdagen 20 januari 2007, 17 februari 2007 en 24 maart 2007 thema-ochtenden over Christelijke inspiratie en praktische politiek.De ochtenden beginnen om 10.00 u. en eindigen met een gezamenlijke lunch. Van de deelnemers wordt een bijdrage van € 10,00 gevraagd. Belanstellenden kunnen zich telefonisch of per e-mail bij de Volksabdij aanmelden. De ochtenden  vinden plaats in de Volksabdij Onze Lieve Vrouw ter Duinen,
Onze Lieve Vrouw ter Duinenlaan 199,
4641 RM Ossendrecht.
e-mail: info@devolksabdij.nl

Sprekers
Op zaterdag 20 januari spreekt dr. Erik Borgman over Politiek in Gods ruimte. Erik is gehuwd, vader van twee kinderen en lekendominicaan. Hij geldt als een kenner van de bevrijdingstheologie en het leven en werk van prof. mag. dr. E. Schillebeeckx op. Momenteel bewegen zijn publicaties zich op het raakvlak van theologie en cultuur. Hij is directeur van het Heyendaal Instituut voor theologie, wetenschappen en cultuur. Dit instituut is gelieerd aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.

Mr. Edy Korthals Altes zal op 17 februari een lezing verzorgen over Vrede en veiligheid in de 21e eeuw; de relevantie van christelijke inspiratie. E. Korthals Altes beschikt over een ruime diplomatieke ervaring als plaatsvervangend Permanent Vertegenwoordiger bij de E.E.G. te Brussel en ambassadeur te Madrid en Warschau. Tot voor kort was hij vertegenwoordiger van de World Conference on Religion and Peace (WCRP) van de EU. Hij is zeer geïnvolveerd in vredes- en ontwikkelingsvraagstukken.

Mevr. drs. Mirjam Sterk sluit op 24 maart de lezingenreeks af. Zij is tweede kamerlid voor het CDA. Daar houdt zij zich bezig met het integratiebeleid.

Werkgroep Levensbeschouwing en spiritualiteit
De Werkgroep Levensbeschouwing en Spiritualiteit is opgericht door het bestuur van de Volksabdij. De Volksabdij is een vergader- en bezinningscentrum. De Werkgroep is al enige jaren actief met de organisatie van lezingencycli. Het afgelopen jaar sprak Herman Beck, hoogleraar Islamologie van de Theologische Faculteit van de Universiteit van Tilburg, enkele malen over de Islam. Ze hoopt door de organisatie van lezingen de bewoners van Westelijk Noord-Brabant de mogelijkheid te bieden zich te bezinnen op maatschappelijk en kerkelijk relevante thema’s. Zo geeft ze vorm aan het bezinningskarakter dat de Volksabdij van oudsher kenmerkt.