Bid mee voor Roepingenzondag 2019

27 maart 2019

Vanwege Roepingenzondag 2019 verstuurt het Bisdom Breda de nieuwe poster en een gebedskaart. Parochies en religieuzen worden gevraagd de poster een goede plek te geven, want voorafgaand aan Roepingenzondag organiseert Bovendonk op zaterdag 13 april een informatiedag voor mannen die nadenken of ze worden geroepen om priester of diaken te worden.

Op www.pdob.nl en op roeping.nu kunnen zij zich aanmelden en is meer informatie te vinden.

Parochies, pastorale teams, religieuzen en leden van de diocesane gebedskring ontvangen bovendien de gebedskaart voor roepingen ‘Mij geschiede naar uw woord’. Het zijn de woorden van Maria aan de engel die haar vertelde dat ze de moeder van de Heer zou worden. Paus Franciscus wijst in zijn boodschap voor Roepingenzondag 2019 op het voorbeeld van Maria en stelt een indringende vraag.

“We [moeten] altijd naar Maria kijken. Ook in haar geschiedenis was roeping zowel een belofte als een risico. Haar missie was niet eenvoudig, maar ze liet niet toe dat angst de boventoon zou voeren. Haar ‘ja’ was het ‘ja’ van iemand die toegewijd wilde zijn, bereid de stap te wagen. Ze was gereed om alles wat ze had op het spel te zetten, met niet meer zekerheid dan dat ze de draagster was van een belofte. Ik vraag ieder van jullie persoonlijk: Zie jij jezelf als drager van een belofte? Welke belofte draag jij met je mee in je hart?”

De paus vraagt ook om een vernieuwd commitment van de kant van de hele Kerk – priesters, religieuzen, pastoraal werkers en opleiders – op het terrein van jongerenwerk en roepingenwerk.

(Foto: Ramon Mangold)