Bijeenkomst over vormselvieringen

31 oktober 2012

Woensdag 24 oktober kwamen leden van vormselwerkgroepen uit het vicariaat Middelburg bij elkaar in parochiecentrum De Ark in Rilland-Bath voor een terugblik en vooruitblik naar het nieuwe vormselwerkjaar. Beide vicarissen waren aanwezig.

Vicaris W. Wiertz lichtte toe dat het streven is om per nieuwe parochie één vormselviering te houden. In deze feestelijke viering is de bisschop zo veel mogelijk de hoofdcelebrant. De vicarissen coördineren de planning van de vormselvieringen.

De projectmedewerker voor het jongerenpastoraat, Nancy van der Zande, hield een korte inleiding over het Lopend Vuurtje, de jaarlijkse diocesane vormelingendag Lopend Vuurtje vindt plaats in Bergen op Zoom. De eucharistieviering waarmee de dag opent vindt plaats in de Onze Lieve Vrouw van Lourdeskerk in Bergen op Zoom. Daarna volgen verschillende werkwinkels en tot slot is er een processie naar de Gertrudiskerk waar de vormelingen dit jaar van beide vicarissen de zegen ontvingen. Dit jaar is Lopend Vuurtje bezocht door 144 vormelingen en 60 begeleiders. Vicaris Verbeek benadrukte het belang van het Lopend Vuurtje voor de vormelingen. “Ze merken dat ze niet alleen staan,” aldus de vicaris. Nancy van der Zande is beschikbaar om aan parochies toelichting te geven over het Lopend Vuurtje.

Myriam de Jong-Smits, medewerkster liturgie van de pastorale dienstverlening, liet de deelnemers kennismaken met de verschillende liturgische boeken die voor de samenstelling van de vormselliturgie beschikbaar zijn. “Door verantwoord gebruik te maken van deze liturgische boeken maken zowel de samenstellers als de vormelingen kennis met de rijkdom en de schoonheid van de liturgie,” vertelde ze de aanwezigen Ook stelde zij zich beschikbaar om werkgroepen te helpen goede misboekjes te maken.