Bisdom Breda zet verder in op collecteer-app Givt

10 januari 2022

Het Bisdom Breda is vanaf 1 januari 2022 als organisatie aangesloten bij Givt, het platform dat digitaal collecteren via een app mogelijk maakt. Via de Givt-app kunnen mensen bij gelegenheid een donatie doen aan het bisdom.

De komende tijd zal er in het bisdomwinkeltje in de Veemarktstraat, de Sint-Joostkapel in de Ginnekenstraat en bij verschillende publicaties van het Bisdom Breda een QR-code te vinden zijn waarmee gemakkelijk bedragen kunnen worden overgemaakt.

Veel parochies zijn al bekend met digitaal collecteren. Het is een logische stap “om met de tijd mee te gaan” vertelt vicaris Paul Verbeek in een online video die het bisdom onlangs publiceerde. “Wie heeft er tegenwoordig nog contant geld op zak?” vraagt pastoraal werkster Fredi Hagedoorn zich hardop af in het filmpje. In de Lievevrouweparochie van Bergen op Zoom wordt er al langere tijd met de Givt-app gewerkt.

Parochies halen meer op via de Givt-app
Een aantal parochies in het bisdom heeft nog koudwatervrees, weet Leo Blom, econoom van het Bisdom Breda. Er is twijfel of mensen wel overweg kunnen met een app. “De praktijk leert dat dit erg meevalt,” vertelt Blom. “In de coronatijd is men veel handiger geworden met een mobiele telefoon. Denk bij voorbeeld aan het videobellen. Apps zoals Givt worden snel opgepakt, het werkt heel intuïtief.” In parochies waar digitaal gecollecteerd wordt, is de opbrengst tot wel 30% hoger dan wanneer men alleen contant collecteert, vult Blom aan. Ook het gemak voor de financiële administratie is volgens hem een verademing.

Door middel van onderstaande QR-code kan een geldbedrag worden gedoneerd aan het Bisdom Breda. Givt werkt ook zonder mobiele telefoon. Bezoek daarvoor deze pagina. Het bisdom is een ANBI-organisatie. Giften zijn fiscaal aftrekbaar. Meer informatie over giften aan het bisdom