Bisdom op pelgrimage naar Banneux

3 oktober 2007

In het weekend van 28 september tot 2 oktober namen 75 gasten deel aan de diocesane bedevaart van het bisdom Breda naar Banneux. Op zondag kregen zij gezelschap van 160 gelovigen uit het bisdom, die met de dagbedevaart naar Banneux kwamen.

Bisdommen Breda en Roermond
Deze keer trokken de diocesane bedevaarten van Roermond en Breda samen op. Bisschop Muskens was op zondag de hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Mgr. Maessen, vicaris-generaal van het bisdom Roermond verzorgde de preek. De koren van de parochies Ovezande en Heinkenszand luisterden de viering op.

Totaalprogramma
“Dit jaar zijn er twee bedevaarten naar Banneux gegaan,” vertelt Ton van Egeraat uit Bergen op Zoom, voorzitter van Caritas Banneux in het bisdom Breda. “Afgelopen juni waren we tijdens de meerdaagse bedevaart met 120 gasten. We bieden hun een totaalprogramma aan. Elke dag is er een eucharistieviering. Daarnaast is er elke dag een andersoortige viering zoals een boeteviering, een kruisweg of het lof. ’s Avonds is er een gezellig programma. Veel van onze gasten zijn eenzaam. Zij fleuren tijdens de bedevaart helemaal op. We leggen hen echt in de watten.”

Maagd der Armen
Banneux is gelegen in de Ardennen. Hier verscheen Maria in 1933 acht keer aan het kleine meisjes Mariëtte Beco. Zij maakte zich bekend als de Maagd der Armen, de Moeder van God en de Moeder der Verlosser. De bisschop van Luik, mgr. Kerkhofs, stond op 19 maart 1942 de verering van de Maagd der Armen toe. Op 22 augustus 1949 erkende hij definitief de echtheid van de verschijningen. Sindsdien is het een belangrijke bedevaartsoord. “Volgend jaar is er een jubileum,” meldt Van Egeraat. “We besteden hieraan bijzondere aandacht. Op onze medewerkersdag in november gaan we nadenken over de concrete activiteiten.”