Bisdombedevaart naar Polen woensdag 22 oktober: fotoverslag (dag 5)

22 oktober 2014

Na een aantal dagen van goed weer, was woensdag 22 oktober een regenachtige dag. De dag stond in het teken van de feestdag van de heilige Johannes Paulus II. 22 oktober is de dag van zijn intronisatie in 1978. In Nederland is het een ‘gedachtenis’ in de kerkelijke kalender. In Polen is het een feestdag. Net als vele Poolse pelgrims trokken de Nederlandse bedevaartangers speciaal op deze dag naar Wadowice.

Wadowice is de geboorteplaats van de heilige Johannes Paulus II. In de plaats is zijn geboortehuis te bezichtigen en de Wawel kathedraal, tevens basiliek, waar hij werd gedoopt. In deze kerk vierden de pelgrims de eucharistie. Mgr. Liesen was hierin hoofdcelebrant.

Daarna bezochten de bedevaartgangers het voormalige concentratiekamp Auschwitz-Birkenau. Paus Johannes Paulus II was de eerste paus die dit kamp bezocht. Hij deed dit op 7 juni 1979. Onder de vele mensen die daar werden gedood was ook Maximiliaan Kolbe. Paus Johannes Paulus II was zijn hele leven diep geraakt door deze martelaar van onze Kerk. Hij verklaarde hem heilig op 10 oktober 1982.

’s Avonds bracht de groep een bezoek aan het nieuwe heiligdom ter ere van de heilige paus Johannes Paulus II in Krakau.

Alle foto’s: Ramon Mangold.

De Wawel kathedraal in Wadowice.

Ingang van het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau.

Grafsteen in het heiligdom ter ere van de heilige Johannes Paulus II.