Bisdommagazine ‘Huwelijk en gezin: Bisschoppensynode over het gezin’

24 november 2014

Van 5 tot en met 19 oktober 2014 vond in Rome de Buitengewone Bisschoppensynode plaats over ‘de pastorale uitdagingen met betrekking tot het gezin in de context van de evangelisatie’. In het verlengde daarvan verschijnt volgende week bij het bisdom van Breda een Bisdommagazine.

Het Magazine heeft als thema ‘Huwelijk en gezin: Bisschoppensynode over het gezin’.

Synodes zijn bijzondere momenten waarop bisschoppen met de paus samen komen om met elkaar het geloof te vieren, over het geloof en nieuwe vragen en uitdagingen na te denken, te discussiëren en er bindende uitspraken over te doen.

De synode van 2014 vormt een tweeluik met de Gewone Bisschoppensynode die in oktober 2015 plaatsvindt. Voorafgaand daaraan vinden in september 2015 nog de Wereldgezinsdagen plaats.

Heel veel mensen hebben de recente synode in Rome over het gezin met interesse gevolgd. Juist omdat iedereen de problemen rond huwelijk en gezin zo goed kent – vaak uit eigen ervaring – en omdat ze heel expliciet ter sprake zouden komen, daarom kreeg de synode brede aandacht binnen de Kerk en daarbuiten.

Het Magazine geeft inhoudelijke en praktische achtergronden. De middenpagina’s bevatten het gebed dat paus Franciscus aanreikte vanwege de bisschoppensynode. Hiermee vraagt de paus aandacht voor de miljoenen gezinnen die op de vlucht zijn geslagen voor honger, oorlog en andere ernstige gevaren.

Parochies kunnen gratis extra exemplaren van het Magazine bestellen. Neem hiervoor, of voor een persoonlijk abonnement, contact op met Monique van Delft: E mvdelft@bisdombreda.nl, T 076 5223444 (ochtenden).