Bisdommen presenteren overzicht van projecten voor vluchtelingen

23 oktober 2019

De Nederlandse bisschoppen publiceren een overzicht van ‘best practices’ van ontmoetingen met migranten en vluchtelingen die in de bisdommen plaatsvinden. De publicatie is naar aanleiding van Werelddag van vluchtelingen en migranten, die op 29 september 2019 plaatsvond. Het overzicht is een update in aanvulling op de in 2016 uitgegeven brochure ‘Herbergzaam Nederland’.

Over grenzen van parochies en bisdommen heen
Het Bisdom Breda kent een lange traditie van diaconale initiatieven en projecten. In het overzicht komt het vluchtelingenproject dat in 2016 gestart is naar voren. Verder worden initiatieven uitgelicht op het gebied van taallessen, jongerenwerk, de diaconale moestuin, maatschappelijk werk en gemeenschapsvormende activiteiten. Opvallend is dat vluchtelingenwerk zich gemakkelijk verspreidt over parochie- en bisdomgrenzen. Zo zijn er vanuit het vluchtelingenproject verschillende contacten opgebouwd in bisdom Roermond om hulpvragen te coördineren.

Orkest voor jonge vluchtelingen
Vrijwilligers noemen het een verrijking als zij helpen om een ander bijvoorbeeld de Nederlandse taal en keuken te leren kennen, omdat zij zelf in het contact ook iets leren over andere culturen. Zo werkt het samen koken van Nederlandse en buitenlandse gerechten en eten positief. Een heel ander voorbeeld van een succesvol en inspirerend initiatief is het orkest Suryana dat in het Bisdom Breda is opgericht voor en met jonge Syrische vluchtelingen. Katholiekleven.nl maakte hierover in 2018 de vlog ‘Herbergzaam Nederland’.

Downloads en verder lezen:

(Foto: screenshot van vlog ‘Herbergzaam Nederland’ door Katholiekleven.nl)