Bisschop aanwezig bij provinciale dodenherdenking

7 mei 2014

Op zondag 4 mei was bisschop Liesen aanwezig bij de provinciale dodenherdenking van de provincie Noord-Brabant in Waalre. Hij was daar op uitnodiging van de Stichting Herdenking Brabants Gesneuvelden.

De officiële herdenking vond plaats in de Oude Willibrorduskerk. Samen met bisschop Hurkmans van ’s-Hertogenbosch legde hij een krans bij het graf van de onbekende soldaat.

(Foto: R. Mangold)

De oude Willibrorduskerk is de oude dorpskerk van Waalre. Al in de twaalfde eeuw bevond zich op deze plaats een kerkgebouw. Gedurende de middeleeuwen is de kerk herhaaldelijk vergroot. Toen in de twintigste eeuw de katholieke bevolking van Waalre toenam, heeft de parochie een nieuwe parochiekerk aan de Markt gebouwd. Na de inwijding van deze parochiekerk raakt de oude dorpskerk in verval. In 1939 neemt de gemeente de kerk over. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is hij gerestaureerd.

(Foto: R. Mangold)

Na de Tweede Wereldoorlog is de gerestaureerde Oude Willibrorduskerk monument voor de Brabantse gesneuvelden geworden. De namen van alle Brabanders die tijdens en na de Tweede Wereldoorlog door oorlogsgeweld zijn omgekomen, staan gegraveerd in hardhouten borden. Ieder jaar op 4 mei worden met Dodenherdenking kransen gelegd bij het graf midden in de kerk.