Bisschop Liesen: “Alles wortelt in gebed” (Geloofsgesprek uitzending gemist)

10 februari 2015

Op zondag 8 februari was bisschop Liesen te gast in het Geloofsgesprek op NPO 2. De bisschop sprak over gebed. “Als je bidt, ga je naar de wortel van je bestaan. Je bent als mens geschapen met hart en verstand en iets in jou correspondeert met God. Gebed is de activiteit die daar aan raakt.”

Inspiratie en verdieping
Het bisdom begon het Jaar van het Gebed op 18 oktober met de bisdombedevaart naar Polen. “We zijn later een beetje ingehaald,” vertelt de bisschop, “omdat de paus het Jaar van het Religieuze Leven uitriep. Maar inhoudelijk is er een band met het Jaar van het Religieuze Leven.”

Het Jaar van het Gebed sluit aan bij een behoefte aan inspiratie en verdieping. Het is bovendien relevant voor grote fusieparochies die hun vaste basis nog aan het vinden zijn. De nieuwe parochie viert niet alleen liturgie, maar bestaat ook uit diaconie en catechese. “Het wortelt allemaal in gebed, wat je gaat doen. Dat was een van de gedachten bij het Jaar van het Gebed,” aldus de bisschop.

Dienstbaar worden aan anderen
“Je kunt bidden niet isoleren van je leven. Het is er onderdeel van. Dienstbaar worden aan anderen hoort erbij. Hoe zorg je ervoor dat je de goede dingen doet en op de goede manier? Iemand een boterham geven om je eigenwaarde te strelen..? Als je bidt, word je losgemaakt van jezelf, je schenkt je vertrouwen aan God en bouwt op Hem. Daardoor ben je beter in staat iets voor een ander te doen. Je komt wat los van jezelf in je bidden. De goede daad die je doet, wordt een goed werk dat van binnenuit goed is.”

Nieuwe media
Ook de films over gebed die het bisdom op YouTube plaatst, komen ter sprake als mooie voorbeelden, laagdrempelig, authentiek en herkenbaar. Bisschop Liesen: “Voorbeelden van gebed zijn nodig. Het helpt als je iemand hoort spreken over gebed. De films zijn een bewuste poging om ook met beeldtaal de fundamentele blijde boodschap uit te dragen. De nieuwe media zijn daarin dienstbaar en kunnen hiervoor worden gebruikt. Onze gebedscultuur was lange tijd wat te typeren als ‘in een hoekje met een boekje’. En nu komen we uit die hoek en we bidden met elkaar. We bidden als gemeenschap met en voor elkaar.”