Bisschop Liesen bij Spraakvermaak

16 december 2014

Op zondag 14 december was bisschop Liesen te gast in Terheijden bij het programma Spraakvermaak. Spraakvermaak is een maandelijkse talkshow die inmiddels het achtste seizoen in gaat. Presentator/interviewer Dik van Beest van Spraakvermaak bevroeg de bisschop op de oorzaken en de oplossingen van dalend kerkbezoek en de positie van de Kerk in de hedendaagse samenleving.

De Kerk staat op drie poten: leren, vieren en dienen. En die hebben alle drie evenwichtig aandacht nodig, gaf de bisschop aan. Hij bepleitte onder meer goede aandacht voor het leren. We kunnen het geloof niet meer veronderstellen, gaf de bisschop aan, maar moeten het ook voorstellen in het leren en ook in het dienen.

Of de Katholieke Kerk voldoende met de tijd mee is gegaan, wilde Van Beest weten. De bisschop gaf aan dat er ontwikkelingen zijn, bijvoorbeeld rond de positie van vrouwen in de Kerk. Toen de bisschop in 2004 als priester van het bisdom Roermond lid werd van de Internationale Theologencommissie in Rome werden daarvan voor het eerst ook vrouwen lid.

Ook de bijzondere bisschoppensynode over het gezin kwam ter sprake. “We moeten tochtgenoten zijn voor iedereen, heeft de paus duidelijk gezegd,” sprak de bisschop. “Dat is een bijbels beeld. Het is een uitdaging om tochtgenoot van mensen te zijn.” Met een verwijzing naar Kerstmis: “Fundamenteel is, dat God bestaat, Hij heeft ons lief, Hij komt naar ons toe. Dat vieren we binnenkort met Kerst. We hebben een evangelie over de liefde van God, dat is waaruit wij leven, en wat steeds opnieuw vertaald moet worden in de praktijk.”