Bisschop Liesen in Geloofsgesprek (Omroep RKK)

25 april 2014

“Roeping en bedevaart horen bij elkaar. Het is horen dat je wordt geroepen en in beweging komen, naar God toe.” Dit zegt bisschop Liesen in het Geloofsgesprek dat op zondag 4 mei wordt uitgezonden door Omroep RKK.

In het Geloofsgesprek spreekt de bisschop over paus Johannes Paulus II, die op 27 april heilig wordt verklaard, en over de bisdombedevaart naar Polen (18-25 oktober). “Er is een band tussen Polen en Breda,” vertelt de bisschop. “We vieren op 27 oktober van dit jaar dat de stad Breda 70 jaar geleden werd bevrijd door Poolse soldaten. We zullen dat in Breda vieren met de Poolse parochie. Er zijn veel mensen uit Polen hier blijven wonen. Polen en Breda horen bij elkaar.”

Juist in deze tijd is het goed om samen op bedevaart te gaan. Bisschop Liesen: “Op bedevaart gaan is met Hem meetrekken. In het bisdom van Breda, en elders is dat niet veel anders, hebben we te maken met een nieuwe ordening van het kerkelijk leven. Parochies zijn samengevoegd, maar met een oprichtingsdecreet is niet meteen eenheid gegeven. Samen op pad gaan verbindt.”

Een bedevaart is mensen ontmoeten en plekken bezoeken die je in beweging kunnen zetten. “God kwam in beweging naar ons toe. En wij mogen antwoord geven. Je mag stappen zetten en gaandeweg ontdekken wat er dan komt. Daarvoor mag je in beweging komen,” aldus de bisschop.

Uitzending, 4 mei 2014, Nederland 2:
10.10 – 10.30 uur: Geloofsgesprek met bisschop Liesen
10.30 – 11.30 uur: Eucharistieviering vanuit de Lourdeskerk in Bergen op Zoom (celebrant vicaris Paul Verbeek)

Opname van het Geloofsgesprek.