Bisschop Liesen in het Geloofsgesprek: zondag 8 februari

3 februari 2015

Op zondag 8 februari is bisschop Liesen te gast in het Geloofsgesprek dat wordt uitgezonden voorafgaand aan de uitzending van de eucharistieviering op NPO 2. De bisschop spreekt in het Geloofsgesprek over gebed. De bisschop opent daarmee vanuit het bisdom van Breda een korte serie Geloofsgesprekken op tv over gebed.

“Gebed bepaalt wie wij zijn. Alles wat we doen, heeft zijn wortels in het gebed,” zegt de bisschop in het interview met Leo Fijen. “Als je serieus wil bidden, doe je dat dagelijks. Je kunt bidden vergelijken met voedsel voor je lichaam. Eten doe je dagelijks. Met bidden is dat ook zo. Het kan beginnen als een initiatief van jouw kant en dan voelt het als een ‘prestatie’, maar op een gegeven moment ontdek je dat het een behoefte is geworden en dat er een weerwoord is. Je spreekt niet in de stilte, maar met Iemand.”

“Mensen hebben behoefte aan inspiratie en verdieping. De tijd vraagt er om. En gebed is van belang voor wat je doet ook op diaconaal vlak. Grote fusieparochies zijn hun vaste basis nog aan het vinden: welke kerkgebouwen worden parochiekerken? En: de nieuwe parochie kan niet alleen liturgie vieren zijn, maar is ook diaconie en catechese. Het wortelt allemaal in gebed,” aldus de bisschop in het gesprek.

• Kijk op zondag 8 februari om 10.15 uur op NPO 2.
  • Daarna wordt de eucharistieviering uitgezonden vanuit de Lievevrouwe parochie in Bergen op Zoom.

Opnames voor het Geloofsgesprek (Breda Catharinakapel, Begijnhof).