Bisschoppen roepen op tot gebed voor vrede in Oekraïne

6 maart 2014

De Nederlandse bisschoppen roepen gelovigen op mee te bidden voor blijvende vrede in Oekraïne. Ze geven hiermee gehoor aan een dringende oproep van de Grieks Katholieke Kerk van Oekraïne aan alle Europese bisschoppenconferenties.

In Oekraïne wordt gevreesd voor de gevolgen van het militaire machtsvertoon door Rusland op de Krim. De Grieks Katholieke Kerken spreken van een brutale invasie, terwijl wordt verlangd naar stabiliteit en eenheid voor de bevolking. Benadrukt wordt dat er in Oekraïne geen sprake is van discriminatie tussen de verschillende bevolkingsgroepen met een eigen taal, religie of nationaliteit.

Paus Franciscus riep al eerder op tot gebed en beëindiging van het interne geweld in Oekraïne. De Nederlandse bisschoppen vragen nu aansluitend aan alle gelovigen mee te bidden voor blijvende vrede in Oekraïne, nu de situatie zeer gespannen is.

(Bron: www.rkkerk.nl)