“Blij met de kleine dingen die we toegeworpen krijgen”

5 maart 2021

In de veertigdagentijd verschijnt er op de bisdomwebsite een reeks interviews met mensen in het Bisdom Breda die vertellen over hoe zij deze tijd beleven. Een overzicht van berichten in en over de weg naar Pasen, is te lezen op de themapagina Vierpasen.

Marie-José van den Heuvel is een jonge moeder. Haar zoontje heet Joep. Hij is veertien maanden oud. In april 2021 verwacht ze haar tweede kind. Haar man heeft een melkveebedrijf in de omgeving van Cadzand.

“Het gaat goed,” zegt ze. “Wel druk. Ik ben zwanger en Joep is een ondernemend mannetje. Eigenlijk heeft mijn vasten een ‘adventskarakter’. Dat was concreter bij mijn eerste zwangerschap. Joep is geboren op 19 december 2019. Toen was ik echt zwanger in de advent. Toch beleef je de veertigdagentijd anders. Dat komt ook door de coronapandemie. Zo zijn de kerken dicht. Ik ga vaak naar de dominicanen in Knokke naar de kerk. Deze kerk is nu gesloten. Gelukkig is er nu in Aardenburg wekelijks op zondag een eucharistieviering. Je mist ook de contacten met andere gelovigen. Online zoeken we wel naar mogelijkheden maar het is lastig feesten te vieren zoals je eigenlijk zou willen.”

“We hebben een druk leven. Maar als je niets concreets doet, vervliegt de Veertigdagentijd en is het Pasen voordat je er erg in hebt. We vullen de Veertigdagentijd met kleine dingen in en we zijn blij met ieder moment dat ons toegeworpen wordt.”

“We proberen wel concreet werk te maken van de Veertigdagentijd,” vertelt Marie-José. “Maar hoe? Op Aswoensdag volgden we online de eucharistieviering vanuit de Maria Geboortekerk in Nijmegen. In zijn homilie adviseerde de priester iets te doen wat je normaal gesproken niet graag doet. Hij gaf enkele voorbeelden zoals bijvoorbeeld het huis opruimen. Nu is dat niet mijn sterkste kant. Zelf heb ik een hekel aan opruimen,” lacht ze. “Ik besloot dit aan te pakken. We eten in de middag warm. Nu doe ik meteen alles in de afwasmachine en laat ik de vuile was niet staan. Op Aswoensdag zelf hebben we eenvoudig gegeten. Maar gedurende veertigdagentijd is het opruimen mijn speerpunt.”

“Daarbuiten besteden mijn man en ik ook aandacht aan ons geestelijk leven. Zelf heb ik mijn geestelijke wortels in gemeenschap Emmanuel. De Katholieke Charismatische Vernieuwing (KCV) geeft het boekje “Het Woord onder ons” uit. Dit boekje biedt dagelijks een schriftlezing, een overweging en een kort gebed. Op deze manier ontvangt ons gebedsleven een extra impuls. Daarbij lezen en overwegen we dagelijks de lezingen van de eucharistieviering. Deze richten ons ook op de Veertigdagentijd.”

“We hebben een druk leven. Maar als je niets concreets doet, vervliegt de Veertigdagentijd en is het Pasen voordat je er erg in hebt. We vullen de Veertigdagentijd met kleine dingen in en we zijn blij met ieder moment dat ons toegeworpen wordt. Wel hoop ik dat met Pasen de kerken weer open zijn en we, in tegenstelling tot vorig jaar, dit hoogfeest gewoon kunnen vieren.