Bovendonk: Nachtelijke bidtocht naar Onze Lieve Vrouw van “de Zeg”

8 mei 2019

Eén keer per jaar staan de studenten van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk te Hoeven in het holst van de nacht op. Het is de eerste zondag van de meimaand, de zondag dat de studenten traditiegetrouw pelgrimeren naar Zegge om te bidden voor roepingen tot het priesterschap, permanente diaconaat, het kloosterleven en het sacramentele huwelijk. Zo ook op 5 mei 2019. Om 4.00 uur in de ochtend verzamelen de studenten, de staf en enkele medewerkers zich in Hoeven en de bedevaart kan beginnen.

Om half zes is de groep in Zegge. Traditiegetrouw is rector Schnell de hoofdcelebrant in de eucharistieviering om 6.00 uur. In zijn homilie staat rector Schnell stil bij de essentie van een missionair pastoraat. Een priester in Brazilië vroeg eens aan zijn parochianen, waarom Jezus Christus vissers uitkoos als zijn eerste leerlingen. Het antwoord kwam snel. Een van de gelovigen antwoordde: “Wie over land reist, legt een weg aan en trekt langs gebaande wegen. Een visser zoekt elke dag de weg naar de vissen.”

Het is de zending van de Kerk om te getuigen van Gods liefde voor de wereld juist bij die mensen die deze boodschap niet gehoord hebben. We hebben de mentaliteit van vissers nodig.

De kapel in Zegge. (Foto: Ramon Mangold)