Breda herdenkt en viert 70 jaar bevrijding door de Polen van generaal Maczek

29 oktober 2014

Op 25 en 26 oktober 2014 herdacht en vierde de stad Breda de bevrijding 70 jaar geleden door de eerste Poolse Pantserdivisie onder leiding van Generaal Maczek. Bisschop Liesen was op zondagochtend 26 oktober hoofdcelebrant in de eucharistieviering in de Laurentius kerk in het Ginneken. Daarna zegende de bisschop graven van Poolse soldaten op de nabijgelegen begraafplaats Vogelenzanglaan in Breda.

Bisschop Liesen was juist de dag ervoor teruggekeerd van de achtdaagse bisdombedevaart naar Polen. Hij sprak in zijn preek over het woord ‘dziękuję’, Pools voor ‘dankjewel’, en verbond dat met de herdenkingsviering. “Dankbaarheid is het geheugen van het hart, zegt men wel eens,” preekte de bisschop, “de inzet van de Poolse bevrijders mag niet vergeten worden.” De bisschop verbond dit met de verkondiging van het evangelie over dankbaarheid jegens God voor onze verlossing, die zich altijd ook vertaalt in liefde voor de naaste.

Bisschop Liesen celebreerde de eucharistie in de Laurentiuskerk. (Foto: R. Mangold)

Eerder in het weekend, op zaterdag 25 oktober, werd namens de federatie van organisaties van Poolse pantsersoldaten en de Poolse parochie in het bisdom van Breda een plaquette onthuld als eerbetoon aan de 1e Poolse Pantserdivisie.

Via de website www.herdenkingbevrijdingbreda.nl is een uitgebreid programma van een diversiteit aan activiteiten te vinden die gehouden werden en nog worden in het kader van 70 jaar bevrijding van Breda door de Polen van generaal Maczek.

De herdenking en viering van 70 jaar bevrijding werd gecoördineerd door de Stichting Jaarlijkse Herdenking Bevrijding Breda (JHBB). Deze heeft ten doel het stimuleren en coördineren van bijeenkomsten met betrekking tot de jaarlijkse herdenking van de bevrijding van Breda door onder andere de Eerste Poolse Pantserdivisie op 29 oktober 1944.

De Poolse parochie in het bisdom van Breda werd in 2009 opgericht en is vernoemd naar de heilige Maximiliaan Kolbe, die zich opofferde en stierf in het concentratiekamp Auschwitz. Pastoor van de Poolse parochie is pater Klim. Hij is pater van Societas Christi pro emigrantibus, een congregatie voor de zielzorg onder Poolse migranten.

Op de begraafplaats Vogelenzanglaan werdden de graven van Poolse soldaten gezegend. (Foto: R. Mangold)