Bredase deelname aan de Stille Omgang (Vastenestafette 21 maart)

25 maart 2015

Ongeveer 6500 pelgrims liepen in de nacht van zaterdag 21 op zondag 22 maart de Stille Omgang te Amsterdam. De pelgrims woonden in zeven deelnemende kerken eucharistievieringen bij. De jongeren volgden hun eigen programma in de basiliek van de H. Nicolaas in Amsterdam.

Bisschop Liesen celebreerde op zaterdagavond 21 maart de eucharistieviering in de kapel van het Begijnhof. In zijn homilie stond hij stil bij de lezingen van de vijfde zondag van de Veertigdagentijd en verbond deze met de Stille Omgang. God is altijd op zoek naar de mens. De Stille Omgang is een gelegenheid om opnieuw door God aangesproken te worden en Hem opnieuw te antwoorden. “Een pelgrim gaat op weg en legt een aardse reis af, maar tegelijk heeft de pelgrim een hoger reisdoel: de band met God verdiepen en tegelijkertijd de band met de medepelgrims versterken,” aldus de bisschop. De profeet Jeremia spreekt in de eerste lezing over dit nieuwe verbond, een nieuwe band tussen God en de mensen. Iedere eucharistie zelf is een opnieuw beleven van die nieuwe band.

Vanuit de vicariaten Middelburg en Breda reisden meer dan tachtig gelovigen naar de Stille Omgang. Ze vierden de eucharistie in de Amsterdamse Obrechtkerk. Pater Frans Vervooren ocd was de hoofdcelebrant. Vicaris Paul Verbeek verzorgde de homilie. Na de viering ging de groep naar het Spui in het hart van Amsterdam waar de Stille Omgang vertrok. Harrie Muskens uit Raamsdonk was één van de deelnemers. “Het blijft een indrukwekkende ervaring. Men trekt in volkomen stilzwijgen door de stad. De Stille Omgang vindt zijn oorsprong in het sacramentswonder. Door de stilte denk je na over je leven. Deze stilte kenmerkt ook de reis naar de Stille Omgang. Onze busleider, Jan Bedaf uit Oudenbosch, vroeg na het reisgebed om stilte. Deze werd gedurende de hele reis gerespecteerd.”