Bredase jongeren op Palmzondag te gast in het Geloofsgesprek

5 april 2017

“Wat hebben de WJD me gebracht? Heel veel.” Dit vertelt Roy Soeters op Palmzondag 9 april tegen Leo Fijen in het Geloofsgesprek. Roy is deze ochtend samen met Nina Mertens op tv. Palmzondag is de jaarlijkse diocesane Wereldjongerendag. Samen spreken ze over de vruchten van de WJD 2016 in Polen.

“Het was een heel bijzondere WJD,” vertelt Nina. “De WJD hebben me heel veel inspiratie gebracht,” vult Roy aan. “En ze hebben me ook laten zien dat geloven op een heel persoonlijk manier kan. En dan zijn er daar zoveel mensen, maar thuis niet en denk je: waar zijn die mensen? Daarom heb ik een jongerengroep opgericht. Dat is een vrucht van de WJD.”

Voor Roy waren het zijn eerste WJD. “Ik wist niet goed wat ik moest verwachten. Ik had wel een filmpje gezien vooraf, maar het was zoveel mooier. De sfeer om je heen, met zoveel mensen, doet wat met je. Je merkt in jezelf dat er wat loskomt. Je zoekt de stilte op, voelt dan het bijbeltje dat je hebt gekregen in je zak. En dan voel je je zo dicht bij Hem, dat je Hem beter hoort spreken.”

“Je hoort het bij de WJD en ook bij andere bijeenkomsten waar Christus centraal staat, waar je echt je hart kunt openen voor Hem, dat er dingen kunnen gebeuren,” vertelt Nina. “In de persoonlijke ontmoeting met de Heer, merk je dat Hij je bevestigt in de liefde die Hij voor jou heeft. Hij bevestigt je in de dingen doe je doet. Voor mij is dat een combinatie van het horen van zijn Woord in de Bijbel, het vieren van de liturgie en de sacramenten, en juist ook het delen met elkaar, het samen ervaren. In de kerkgemeenschap kun je leren van de wijsheid van anderen.”

Bekijk de uitzending op zondag 9 april om 10.15 uur NPO2.
Daarna volgt de eucharistieviering vanuit het Bisdom Breda. Pastoor Lars Peetam is celebrant.