Bredase Mariakerk wordt overgedragen aan Poolse parochie

31 januari 2020

Tijdens een gemeenschappelijke Pools-Nederlandse eucharistieviering wordt op zondag 2 februari (Maria Lichtmis) om 10.30 uur de H. Mariakerk overgedragen aan de Poolse Parochie van de Heilige Maximiliaan Kolbe. Daaraan vooraf trekken om 10.00 uur Poolse en Nederlandse gelovigen in kaarsenprocessie van de H. Laurentiuskerk in het Ginneken naar de H. Mariakerk aan het Mariaplein in Overakker.

Viering
Bisschop Liesen is de hoofdcelebrant in de viering. De Poolse pastoor Slawomir Klim, pastoor Lars Peetam, oud pastoor Chrètien Don en kapelaan Thai Nguyen zullen concelebreren. Na de viering brengt zanggroep Octet religieuze liederen ten gehore in verschillende talen, waaronder in het Pools. Tenslotte wordt de film ‘Mijn Poolse opa’ vertoond over één van de Poolse bevrijders van Breda.

Bloeiende parochie
De Poolse H. Maximiliaan Kolbeparochie is een bloeiende parochie. Gemiddeld 300 parochianen bezoeken de wekelijkse viering op zondag die nu nog in de Laurentiuskerk in het Ginneken wordt gehouden. Vanwege het groeiend aantal parochianen heeft de Poolse parochie behoefte aan een eigen kerk en aan nabije huisvesting voor hun pastoor. De Mariakerk en de bijbehorende pastorie kunnen daarin voorzien. Bij de zondagse vieringen in de Mariakerk door de Poolse parochie blijven ook Nederlandse parochianen van harte welkom.

Gastvrij
Pastoor Klim kijkt uit naar de “eigen plek” voor de Poolse parochie: “We zijn een jonge parochie met relatief veel jeugd. Met een vaste plek kunnen we gemakkelijker gastvrij zijn. Het geeft ons betere mogelijkheden om ons te organiseren en evangeliserende activiteiten op te zetten.” Als voorbeeld noemt de pastoor de Poolse scoutinggroep die aan de parochie verbonden is. Ook investeert hij veel tijd in huisbezoeken.

Sterke band
De band tussen de Poolse gemeenschap en de Mariakerk gaat ver terug en wordt onder andere zichtbaar bij de Poolse Mariakapel met een afbeelding van de zwarte Madonna van Częstochowa. Deze kapel, aan de Wilhelminasingel, is een geschenk van Breda aan de Poolse gemeenschap als dankbetuiging voor de bevrijding op 29 oktober 1944. 75 jaar geleden, toen het zuiden van de stad was bevrijd, werd voorafgaand aan de verdere aanval, in de Mariakerk de heilige mis voor de bergjagers gehouden. Ook is in deze kerk in oktober 2004 de 60e Bevrijdingsdag van Breda met een eucharistieviering herdacht. Onder meer Koningin Beatrix en de toenmalige President van Polen dhr. Kwaśniewski en Lech Wałęsa woonden deze viering bij.

In de Laurentiuskerk is een afbeelding van de Zwarte Madonna aanwezig. Pastoor Klim benadrukt: “De Zwarte Madonna is van grote betekenis voor de Poolse gemeenschap. Tijdens de processie op zondag brengen we dit beeld over naar de Mariakerk.” De Poolse parochie werd op 1 november 2009 opgericht door bisschop Van den Hende en maakt sindsdien deel uit van het bisdom Breda.

Herbestemming
De wijze van herbestemming van de H. Mariakerk is uniek en uitzonderlijk. De H. Maximiliaan Kolbeparochie gaat de Mariakerk en de daarbij behorende pastorie namelijk huren van het Bisdom Breda. Daartoe heeft het bisdom de Mariakerk en de pastorie aangekocht van de parochie van de Heilige Familie. De laatste parochie blijft de Mariakerk nog op beperkte schaal gebruiken.

Beide parochies zijn blij dat deze stap gezet wordt. De Mariakerk blijft als kerk behouden en geeft de Poolse geloofsgemeenschap van Breda en omstreken een eigen plek in de stad, daar waar 75 jaar geleden de bevrijding van Breda begon.