Bredase pelgrims onder indruk van de paus

17 november 2016

De eerste dagen van de Nederlandse Rome-bedevaart speelden zich voornamelijk af rond de Sint Pieterbasiliek in Rome. Vicaris Wiertz is duidelijk onder de indruk van de paus. “Het is geweldig dat hij naar onze dag komt. We zijn met een grote groep Nederlanders in Rome. Toen de paus naar ons toekwam richtte alle aandacht op de paus. Het was een bijzondere ontmoeting.”

Vicaris Wiertz werkte mee aan de video van de VNB, waarin Emy Jansons vlogt vanuit Rome. Op dinsdag 15 november vierden de Nederlandse pelgrims de Nederlandse dag. Na de eucharistieviering sprak de paus de Nederlanders toe. Een dag later (op 16 november) ontmoetten ze paus Franciscus opnieuw bij de algemene audiëntie op het Sint Pietersplein.

Audiëntie is het hoogtepunt
Voor Wil Timmermans uit Roosendaal was de audiëntie het hoogtepunt. “We konden de paus heel goed zien,” verklaart hij. “Paus Franciscus sprak over de geestelijke werken van barmhartigheid. De paus gaf aan dat deze belangrijk zijn en we ons eigen geweten moeten onderzoeken om na te gaan of we zelf het goede voorbeeld geven. Na de Italiaanse versie volgde een Engelse vertaling. Er was ook een interactie. De paus begroette onze groep in het Nederlands. Op het Sint Pietersplein merk je dat we bij een wereldkerk horen, al die nationaliteiten en talen.”

Paus Franciscus begroet de pelgrims op 15 november na de viering in de Sint Pieter. (Foto: R. Mangold)

Moe maar voldaan
“Op het einde van de dag zijn we moe maar voldaan,” zegt Wil. “We zijn maandag gearriveerd. Op dinsdag hebben we, na de eucharistieviering en de ontmoeting met de paus, een tocht naar de S. Maria Maggiore gemaakt. Mijn vrouw en ik hebben genoten van het historisch centrum van Rome. In de basiliek van Maria Maggiore was bisschop Van den Hende hoofdcelebrant in de vesperviering. Deze stond in het teken van de barmhartigheid.”

Woensdagmiddag vierden de pelgrims als Bredase groep de eucharistie in de Friezenkerk. “Mgr. Rud Smit leidde ons in in de geschiedenis van deze bijzondere plek. We hebben ons vrije moment benut om de basiliek van Sint Paulus buiten de Muren te bekijken. Ik vind dit een magnifiek gebouw. Je vraagt je af waarom mensen zo’n grote kerk gebouwd hebben.” En hij voegt eraan toe: “Je begrijpt dat we steeds moe maar voldaan zijn.”

Paus Franciscus over de geestelijke werken van barmhartigheid
Paus Franciscus sprak tijdens de algemene audiëntie over de geestelijke werken van barmhartigheid. De paus ging onder meer in op het geven van goede raad aan twijfelaars, zondaars vermanen, onwetenden onderrichten, beledigers geduldig vergeven. Onderrichten en goede raad geven kan alleen, benadrukte de paus, als we verantwoordelijkheid nemen voor onze eigen daden. Denk aan situaties waarin je geïrriteerd dreigt te raken door mensen om je heen, of als je klaagt over de tekortkomingen van anderen, bijvoorbeeld door te roddelen. In dit soort situaties moet de eerste stap zijn om je eigen geweten te onderzoeken “om te zien of we niet zelf op momenten irritant zijn voor anderen.” Lees verder op katholiekleven.nl

De zeven geestelijke werken van barmhartigheid zijn:
– Onwetenden onderrichten
– Twijfelaars goede raad geven
– Bedroefden troosten
– Zondaars vermanen
– Beledigers vergeven
– Wie ons ergeren/lastige mensen verdragen
– Bidden tot God voor de levenden en de doden

Bekijk ook de vlog vanuit Rome met vicaris Wiertz: