Chrismamis Bisdom Breda gelivestreamd

9 april 2020

De Chrismamis van het Bisdom Breda werd op woensdagavond 8 april 2020 live uitgezonden via het YouTubekanaal van het bisdom. Tijdens de besloten eucharistieviering in de H. Antoniuskathedraal te Breda wijdde bisschop Liesen het Chrisma en zegende hij de heilige oliën voor de doopleerlingen en de ziekenzalving. Namens de priesters van het bisdom waren plebaan Steven de Koning en pastoor Norbert Schnell aanwezig. De Chrismamis werd muzikaal opgeluisterd door cantor Jan Schuurmans en organist Hennie Vaatstra.

Jaarlijks wordt de Chrismamis van het Bisdom Breda gehouden in een van de parochies. Al dertig jaar rouleert de viering en daarbij wordt steeds gekeken of het kerkgebouw wel groot genoeg is voor het grote aantal bezoekers dat vanuit het hele bisdom op de viering afkomt. Dit jaar vond de viering sinds dertig jaar weer plaats in de kathedraal. Het was onwerkelijk dat deze nu nagenoeg leeg was.

“Dieper nadenken over wat liturgie eigenlijk is”
“De uitbraak van het coronavirus heeft grote gevolgen voor de wereld en voor ons als geloofsgemeenschap.” vertelt bisschop Liesen in zijn homilie. “Wij zijn gewoon om samen te komen, om onze verbondenheid met Christus en met elkaar te vieren. Nu we niet kunnen vieren zoals we gewend zijn, worden we teruggeworpen op onszelf en denken we dieper na over wat liturgie eigenlijk is.”

“Eucharistie bouwt de Kerk op”
“Het lijkt vreemd,” aldus de bisschop, “maar juist nu, nu het niet op publieke wijze kan, is het heel belangrijk om te beseffen en te weten dat de eucharistie de Kerk opbouwt. Iedere eucharistie wordt opgedragen in diepe verbondenheid met alle leden van het volk van God, of ze daar nu fysiek bij aanwezig zijn of niet. Als wij blijven doen wat Christus vraagt om Hem te gedenken, dan blijft Hij degene die handelt. Heel onze liturgie, of ze nu publiek is of besloten, is hierop gebaseerd: dat wij actief deelnemen aan wat Christus doet.”

Dit betekent volgens bisschop Liesen dat je heel je leven afstemt op Christus: “ook als er een schaduw van een kruis op je pad valt. Dat is ten diepste christen zijn: delen in het leven van Christus. Dan weet je dat je nooit alleen bent en dat Hij het juk van het leven samen met je draagt.” De bisschop vergelijkt het met een getrouwd stel dat getrouwd blijft, ook als het even niet fysiek bij elkaar is. “Zo blijft ook onze band met Christus in stand als we niet fysiek aanwezig kunnen zijn bij de viering van het offer van Zijn leven. Het verlangen daarnaar groeit zelfs. Het mag duidelijk zijn dat de volheid van een sacramentele eredienst niet gedeeld kan worden via een scherm. Toch is er ook nu actieve deelname.”

De homilie van bisschop Liesen is terug te kijken en te beluisteren vanaf minuut 21:46 van de uitzending.

Afhalen bestelde oliën
De bestelde oliën kunnen vanaf Witte Donderdag 9 april worden opgehaald op de volgende locaties en tijdstippen:

• Parochies in het vicariaat Breda: Bisdomkantoor, Veemarktstraat 48, op Witte Donderdag: 8.30 uur – 12.30 uur of Goede Vrijdag: 8.30 uur – 12.30 uur;
  • Parochies in het vicariaat Middelburg: Parochiecentrum van de Lievevrouweparochie, Burg. Stulemeijerlaan 8, Bergen op Zoom op Goede Vrijdag: 9.00 uur – 12.00 uur. Of na Pasen op iedere werkdag tussen 9.00 uur – 12.00 uur.

Op Witte Donderdag wordt de avondmis gelivestreamd vanuit de H. Antoniuskathedraal. Om 19:00 uur is deze te volgen via het YouTubekanaal van het bisdom. Download hier de lezingen (pdf)