Communicanten trekken aan de touwen (Kerkbalans)

1 februari 2017

In Philippine trokken op zaterdag 21 januari ongeveer 20 eerste communicanten aan de klokkentouwen van de parochiekerk. Zo luidden ze het begin van de actie Kerkbalans in (21 januari – 5 februari). De kinderen deden dit met veel enthousiasme.  “Het was de ervaring van hun leven,” vertelt Niek van Waterschoot, pastoraal werker van de heilige Elisabethparochie in Midden Zeeuws-Vlaanderen. “Het parochiebestuur wilde op deze manier aandacht vragen voor de actie Kerkbalans. Het bestuur koos voor de eerste communicanten, omdat zij de toekomst van de kerk symboliseren.” Het klokgelui klonk ook in Zuiddorpe en Terneuzen. “Zelfs in Westdorpe, hoewel de kerk daar gesloten is,” aldus Van Waterschoot.

Klokkenluiden is onderdeel van een totale strategie
Het parochiebestuur van de H. Elisabethparochie brengt op verschillende manieren de actie Kerkbalans onder de aandacht. “Het bestuur ontwerpt jaarlijks een folder. In deze folder staan interviews met parochianen. Deze kerkleden vertellen waarom de parochie voor hen van belang is. De parochie doet dit niet alleen. Ze krijgt hulp van  Bianca Moorthamer, een communicatiedeskundige uit Axel,” aldus Van Waterschoot. “Dit jaar prijkt natuurlijk op de voorkant van de folder een foto van de klokkenluiders,” lacht Niek.

Wat is de actie Kerkbalans?
Kerkbalans is een gezamenlijke actie van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk en de Oud-Katholieke Kerk van Nederland. Drie kerkgenootschappen die al sinds 1973 een beroep doen op de plaatselijke geloofsgemeenschappen voor een financiële bijdrage. Jaarlijks vragen zij hun leden in de tweede helft van januari gul te geven voor hun eigen plaatselijke kerk.

De kerk verbindt
Voor de campagne van 2017 is het thema Mijn kerk verbindt. “We zijn door de kerk verbonden met God, met elkaar en met de generaties voor en na ons,” aldus de campagne. “We houden elkaar vast in geloof en verbinden ons met mensen die steun nodig hebben Nu het steeds vaker ‘ieder voor zich’ lijkt te zijn, is het de kerk die verbindt. Geef aan die verbinding. Geef aan Kerkbalans.”

De campagne loopt van zaterdag 21 januari tot en met zondag 5 februari.

Klik op de film voor een impressie van het klokkenluiden in Philippine!