Communicatiechecklist voor het Jaar van Barmhartigheid

26 november 2015

Het jaar 2016 is door paus Franciscus uitgeroepen tot het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Met een jaar vol activiteiten en vieringen geeft het bisdom van Breda gehoor aan de oproep om ‘Barmhartig te zijn zoals de Vader’. Elke parochie in het bisdom geeft op eigen manier invulling aan het Jubileumjaar, zoals het ook genoemd wordt. Er is een checklist die helpt bij de bekendmaking van de activiteiten en vieringen.

De checklist is afkomstig van de kennisbank van het project ‘Parochies aan de slag voor kwetsbaren’. In de kennisbank is speciale aandacht voor materialen en teksten rondom het heilig jaar. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met projectmedewerker Marc de Koning: E mdkoning@bisdombreda.nl, T 076 5223444 (woensdag, donderdag en vrijdag, het bisdom is telefonisch bereikbaar in de ochtend).

Communicatiechecklist
✓ Landingspagina op de parochiewebsite met duidelijke knop op de homepage. (bijvoorbeeld: [naam van de parochiewebsite].nl/jaarvanbarmhartigheid).
✓ Aankondigingstekst (voor mededelingen vanaf de kansel na de viering).
✓ Aankondigingsposter en flyer voor een startbijeenkomst en opvolgend een poster met het jaarprogramma (voor in het kerkportaal).
✓ Nieuwsbericht voor de parochiewebsite (Indien parochieoverstijgend: stuur het door naar het bisdom, dan kan het nieuws in sommige gevallen worden doorgeplaatst naar de bisdomwebsite).
✓ Artikel in het Parochieblad of de kerkpagina in het huis-aan-huisblad.
✓ Presentatiebijeenkomst of ‘startbijeenkomst’ om de plannen te presenteren.
✓ Persbericht naar lokale kranten en huis-aan-huisbladen.
✓ Een afgeleide van het nieuwsbericht plaatsen als bericht op Facebook.