Communicatieregisseur Daphne van Roosendaal neemt afscheid

27 mei 2019

Communicatieregisseur Daphne van Roosendaal neemt per 1 juli 2019 afscheid van het Bisdom Breda. Na dertien jaar voor het Bredase bisdom gewerkt te hebben, gaat zij haar werkzaamheden concentreren rond het Bisdom Rotterdam en het landelijke project Katholiekleven.nl van de Nederlandse Bisschoppenconferentie.

Bij gelegenheid van haar afscheid op donderdag 23 mei sprak bisschop Liesen lovend over haar professionele kwaliteiten: “Je laat zien dat je de belevingswereld van de samenleving begrijpt. Daarbij heb je goede contacten opgebouwd met de parochies en ben je sterk in het leggen van verbindingen. Ook durf je steeds kritisch door te vragen om helder te krijgen met wie en hoe er gecommuniceerd wordt. Daar ben ik je dankbaar voor.” Naast deskundigheid, is de gelovige motivatie bij Van Roosendaal inspirerend, merkt de bisschop ten slotte op. Een beeldje van de heilige zuster Marie-Adolphine leek hem daarom een goed aandenken aan het Bisdom Breda. “Het bisdom is misschien niet groot, maar we hebben een eigen heilige. Dat zij je tot inspiratie mag zijn bij het werk dat je voor de Kerk blijft doen.”

Ook vicaris Paul Verbeek en rector Norbert Schnell kijken terug op een zeer fijne samenwerking. Vicaris Verbeek memoreert zijn eerste ontmoeting met Daphne, gelijktijdig met de benoeming van mgr. Van den Hende in 2006. Vicaris Verbeek: “Wat mij meteen opviel, was die enorme ‘drive’ die jij in je hebt om te dienen. In de afgelopen jaren heb je duidelijke lijnen uitgezet en alle middelen ingezet die jij nodig vond om te gebruiken.” De vicaris waardeerde haar openheid en directheid en benadrukte haar sterke vermogen te anticiperen op reacties in de media.

Rector Norbert Schnell bracht ook enkele herinneringen aan de samenwerking met Van Roosendaal naar voren. Vanuit haar rol als communicatieregisseur behartigde zij onder meer de roepingcampagne voor de priester- en diakenopleidingen van Bovendonk, waarvoor sinds 2008 al filmpjes worden gemaakt voor YouTube. Rector Schnell: “Als je al die filmpjes terugziet, zie je de tijdgeest van de samenleving erin terug. Daar neem je ons in mee. Zo leren we dat het tegenwoordig belangrijk is om in te zetten op de ‘beleving’ om mensen aan te spreken.” Naast haar inzichten en talenten in het vak, waardeert de rector Van Roosendaal ook als gelovige en toegewijde vrouw.

Van Roosendaal zelf sloot het moment van afscheid af en dankte haar collega’s voor de prettige samenwerking en de gegroeide collegiale band. Mgr. Liesen dankte ze voor het in haar gestelde vertrouwen en in hem ook zijn voorgangers voor wie ze in het Bisdom Breda werkte: mgr. Muskens en mgr. Van den Hende.

Daphne van Roosendaal werkte van 1 juli 2006 tot 1 juli 2019 als communicatieregisseur voor het Bisdom Breda. Per 1 juli 2019 neemt Marc de Koning het stokje van haar over.

(Foto’s: Bisdom Breda)