De 100ste verjaardag van mgr. Ernst

11 april 2017

Omringd door zusters franciscanessen vierde Mgr. Ernst op zaterdag 8 april zijn honderste verjaardag. Vanwege de hoge leeftijd van de oud-bisschop van Breda was het een viering in besloten kring in de kapel van het klooster Maria Mater Dei. Mgr. Ernst woont al 23 jaar in het klooster.

Mgr. Liesen was hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Hij preekte over de lezingen van de dag, en verbond die met de wapenspreuk van mgr. Ernst: Christus Heri en Hodie (Christus gisteren en vandaag). Na de viering volgde een korte receptie, waarin de zusters mgr. Ernst feliciteerden.

(Foto: Ramon Mangold)

“Een bijzonder moment was de felicitatie van zuster Gummara die een half jaar eerder 100 jaar is geworden,” vertelt diaken Vincent de Haas. Hij is algemeen administrator bij de Zusters Franciscanessen Alles voor Allen en was als zodanig betrokken bij de festiviteiten. “Een eeuw terugkijken roept veel op: twee wereldoorlogen; economische bloei en crises; de kerk in volle bloei, en in crisis. Mgr. Ernst heeft op zijn manier bijgedragen aan de vernieuwing van de kerk die nog steeds voortgaat.”

Naast enkele genodigden kwam ook burgemeester Paul Depla, die mgr. Ernst een leisteen van de grote kerk cadeau deed. Hij sprak in zijn toespraak over het feit dat hij mgr. Ernst al in zijn jeugd leerde kennen. Zijn moeder sprak altijd over de bisschop, die zij bewonderde omdat mgr. Ernst het debat tussen maatschappij en Kerk gaande hield.

Ook bisschop Liesen sprak de jarige toe, en overhandigde hem drie cadeaus: een met betrekking tot ‘gisteren’ (een fotoboek), een felicitatieregister voor ‘vandaag’ met tweehonderd bijdragen, en een bloemstuk (langer houdbaar) voor ‘morgen’. De aanwezigen hieven het glas op de jarige en zongen hem toe. Mgr. Ernst kijkt met een dankbaar gevoel terug op de dag.

Eerder deze week, op 4 april, bracht mgr. Van den Hende een bezoek aan bisschop Ernst om hem namens de bisschoppenconferentie te feliciteren. Hij overhandigde hem namens de gezamenlijke bisschoppen een brief en bloemen. Daarnaast ontving mgr. Ernst een schriftelijke felicitatie van de nuntius.

(Foto’s: Ramon Mangold)