De vastenmaaltijd verbindt (Vastenestafette 13 maart 2019)

18 maart 2019

De Pater Damiaanparochie is een van de uitgestrektste parochies van het Bisdom Breda. De parochie omvat het eiland Schouwen-Duiveland en Noord- en Zuid-Beveland met een sterke katholieke concentratie in de zak van Zuid-Beveland. Bewuste katholieken komen voor hun geloof in beweging.

Een van die betrokken katholieken is Carine Nijssen. Heel haar leven is ze erop uit getrokken. Ze is geboren in Amsterdam. Na haar studie medicijnen werkte ze als arts in Oeganda. Na twintig jaar daar gewerkt te hebben, werd ze verpleeghuisarts in Zierikzee. Nu is ze met pensioen.

Ze is secretaris van de Parochiële Caritasinstelling van de Pater Damiaanparochie en verricht op verschillende gebieden vrijwilligerswerk, onder andere in de Wereldwinkel van Zierikzee.

Carine is samen met anderen de motor achter de vastenmaaltijd die de Pater Damiaanparochie op dinsdag 13 maart 2019 organiseerde. “Het was een gezellige avond,” zegt ze. “We kwamen met ongeveer 20 mensen samen in het parochiecentrum van Zierikzee. Zelf vond ik het fijn dat er mensen uit verschillende parochiekernen kwamen, zoals Ovezande, Goes en ‘s-Heerenhoek. We deelden met elkaar rijst met linzen en Thaise kerriesaus. Samen met onze pastoraal werker Wiel Hacking keken we naar een film over de watervoorziening in Flores. Hiervoor voeren we actie. Onze vastenmaaltijd heeft € 182 opgebracht. Wiel Hacking verzorgde ook een overweging.”

Carine Nijssen is opgetogen over de beweging binnen de parochie, want voor veel mensen is de Zeelandbrug, die Schouwen-Duiveland en De Bevelanden met elkaar verbindt, toch een barrière. Carine: “Voor ons ook. Goes is het centrum van onze parochie. Dat is voor mij vanuit Zierikzee toch gauw twintig minuten rijden. Dit jaar viert de Pater Damiaanparochie Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake in Goes. In onze parochiekern kijken we hoe we dit oppakken. Misschien huren we een bus. Het is de toekomst dat we voor onze eucharistievieringen in beweging moeten komen. Het is wel mooi dat we het paastriduüm tijdens de Goede Week in een goed gevulde kerk mogen vieren.”

(Foto: Paul Hermans)