‘Delen van geld en goederen en geloof’ (Chrismamis 2016)

25 maart 2016

“Verbondenheid,” dat is wat Rozeta van der Pas-Sin het meest raakt bij de Chrismamis. Het Heilig Jaar van de Barmhartigheid geeft de diaconale inzameling van de chrismamis 2016 een bijzondere betekenis. De Petrus Banden parochie waar Rozeta penningmeester van is heeft een geldbedrag overgemaakt naar het voorgestelde doel ‘Stichting Droom Walcheren’.

“Als je het goed hebt, dan is delen van je overvloed gemakkelijk”, vertelt van der Pas. “Maar saamhorigheid komt niet alleen neer op het delen van geld en goederen. Het is ook delen van je gevoel en je geloof. In zo’n viering ervaar je de verbondenheid met anderen. Ik kan daar kippenvel van krijgen.”

In de parochie wordt barmhartigheid concreet door de werkgroepen, zoals de Caritas. “Door middel van de Caritas kunnen mensen uit de omgeving worden geholpen die het nodig hebben,” licht Van der Pas toe. “De ene keer gaat het om een wasmachine bij een gezin en met Kerst hebben we met een extra collecte maarliefst € 800 opgehaald voor de Voedselbank. Daarmee kregen 35 gezinnen een steuntje in de rug. En de vrijwilligers doen ook ontzettend veel. Mannen van 80 jaar die de begraafplaats onderhouden bijvoorbeeld. Of wanneer je iemand iets goeds toewenst. Ook dát is barmhartigheid.”

In het kader van het Jaar van de Barmhartigheid bezocht Van der Pas vorige week een speciale viering van barmhartigheid in de parochie. Ook daar ervaarde zij die verbondenheid: “Omdat er niet veel mensen waren, was die viering heel intiem. Zonder dat je elkaar hoeft te spreken, voel je een grote verbondenheid in geloof.

Rozeta van der Pas-Sin. (Foto: J. Wouters)