Derde fase restauratie H. Antoniuskathedraal

4 maart 2015

Op zondag 22 februari gaven Frank van der Linden, hoofd van de afdeling bouwzaken en adviseur gebouwen van het bisdom van Breda en Vincenth Anker, projectleider en bouwkundige bij aannemer de Bonth van Hulten te Nieuwkuijk, toelichting op de instandhoudingswerkzaamheden aan de H. Antoniuskathedraal in Breda.

“Er was veel belangstelling,” vertelt Frank van der Linden desgevraagd. “Ongeveer veertig personen bezochten na de eucharistieviering de bijeenkomst. Ik ben daar ingegaan op de derde fase van de instandhoudingswerkzaamheden van de Antoniuskathedraal.”

Van der Linden legt dit uit. “De eerste fase behelsde de restauratie van de toren in 2003. Van 2003 tot 2005 realiseerden we een interieurwijziging. Van 2009 tot 2010 voerden we de tweede fase uit, de restauratie van het rechterdeel van de kerk en het Antoniusraam. Nu, in de derde fase, voeren we werkzaamheden uit aan het linkerdeel van de kerk, tegelijk met de sacristie en de bijsacristie. In de kapconstructie is veel houtrot geconstateerd. Dit wordt hersteld. Tegelijkertijd vernieuwen we het dak en de goten van de kathedraal. Omdat het constructiewerkzaamheden zijn, is er in de kerk zelf, buiten de steiger die er staat, niet veel te zien.”

“Het parochiebestuur ontvangt voor deze derde fase subsidie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed voor de instandhouding van de kathedraal. Ook het Skanfonds heeft een grote bijdrage geleverd en er kan een beroep worden gedaan op het Steunfonds van de H. Antoniuskathedraal. Toch is er nog een flinke eigen bijdrage nodig,” aldus Frank van der Linden.

Pastoor en plebaan Steven de Koning bevestigt dat en zegt nog: “Ik heb er vertrouwen in dat de benodigde gelden, met de eigen bijdragen vanuit de parochie er komen. De Antoniuskathedraal heeft als kerk, als Huis van God en plaats van gelovige samenkomst in de binnenstad een blijvende functie. Het is een stenen gebouw en ook een gebouw van ‘levende stenen’, van mensen die er graag samenkomen om hun geloof te vieren en te delen.”