‘Deze vrijgevigheid is hartverwarmend’: Voedselactie Hoevense priesterstudenten een succes

15 april 2014

Tijdens de chrismaviering op woensdag 16 april worden gaven ingezameld voor onder meer de Voedselbank. Daarnaast vonden in de afgelopen vastentijd nog meer inzamelingen plaats. Eén daarvan is de inzameling van levensmiddelen voor de voedselactie van priesterstudenten uit Hoeven.

De actie is een succes. De afgelopen weken hebben de studenten van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk een paar middagen bij de plaatselijke Albert Heijn supermarkt levensmiddelen ingezameld. Mensen werd gevraag bij het boodschappen doen iets extra’s te kopen aan de hand van een lijstje met suggesties. Daaraan werd massaal gehoor te gegeven.

Het initiatief kwam van de studenten zelf. “We wilden deze Vastentijd naar buiten en iets betekenen voor de mensen om ons heen. Daarom hebben we deze actie bedacht,” zegt Jochem van Velthoven, een van de studenten van Bovendonk. “We waren erg verbaasd over hoe gemakkelijk en met hoeveel enthousiasme mensen willen geven voor anderen in nood. Deze vrijgevigheid is hartverwarmend.”

Van de ingezamelde levensmiddelen konden ruim veertig pakketten worden gemaakt. Deze zullen in de Goede Week voor Pasen uitgedeeld worden bij mensen in de Sint-Bernardusparochie, dus Hoeven/Oudenbosch en omgeving. Ook zullen de studenten die stage lopen in Breda en Roosendaal een paar pakketten uitdelen op hun stageplekken. “Zelf loop ik stage in een parochie in Breda”, zegt vijfdejaars student Michael Magielse. “In de stage kom je veel verborgen armoede tegen. In de parochie zijn altijd wel mensen te vinden die weten waar deze pakketten op hun plaatst zijn.”

In centrum Bovendonk is de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk gevestigd. Het is een weekendopleiding voor late roepingen. Vijf studenten wonen er samen met de rector permanent in een leefgemeenschap, drie priesterstudenten van het bisdom van Breda en twee van het bisdom Groningen-Leeuwarden.

(Bron: www.pdob.nl)