Diakens terug uit Suriname: een terugblik in woord en beeld

22 augustus 2019

De vijf diakens die samen met hun partner naar het Bisdom Paramaribo zijn gereisd voor een tiental ontmoetingsdagen, zijn weer terug in Nederland. In de weblog die dagelijks is bijgehouden zijn foto’s en reisverhalen gepubliceerd. In Suriname hebben zij een programma van ontmoeting, studie en bezinning meegemaakt.

Zegen van de bisschop
Bij de afsluitende viering in de Petrus en Pauluskathedraal kreeg het Nederlandse gezelschap de zegen van bisschop Choennie. Dat schrijft Ine Backhuijs in haar laatste bijdrage aan de weblog voor de diakenreis. “Dit versterkt ons gevoel van verbintenis dat we deze reis op hebben mogen bouwen met de mensen hier in het bisdom Paramaribo.” Hierna maakte de groep zich op voor de terugreis.

Biddende Kerk
“We hebben deze dagen echt een biddende Kerk ervaren,” licht Backhuijs toe. “De dagen hadden veel gebedsmomenten waarin gebeden werd voor de dingen die komen, maar we hebben ook gebeden in dankbaarheid voor de momenten die we die dag samen hebben beleefd.”

Ontmoeting met daklozen
“De ontmoetingen met de daklozen hebben ons bijzonder geraakt”, evalueert Backhuijs. Dat gaf het gezelschap te denken over hoe daklozen geholpen zouden kunnen worden, zonder hen in hun waardigheid aan te tasten. “We praten over een soort fonds dat goederen verzamelt waar behoefte aan is in arme parochies. Denk aan kleding en bijvoorbeeld schoenen. Dit hoeft niet perse geld te zijn. Kunnen we niet iets organiseren om met vrijwilligers van daar mee te bouwen aan de wederopbouw van het centrum Maria Garden, gecombineerd met bezinning?” vraagt Backhuijs zich af. Mogelijk leidt ook een stageproject tot vernieuwingen bij dit centrum. Tussen de bijdragen in de weblog is ook een projectomschrijving als download opgenomen.

Vervolg
In de weblog wordt ook nagedacht over een mogelijk vervolg. Backhuijs: “We kijken terug op een waardevolle week die zowel voor de diakens in Suriname als de diakens in Nederland inspirerend en verrijkend is geweest. Er worden plannen gemaakt voor een vervolg en hoe dat vorm moet krijgen. Dit kan fysiek, maar zeker ook digitaal in een elektronische omgeving waarin colleges een platform kunnen bieden om samen met elkaar te leren.”

Feestelijk afscheid