Digitaal collecteren in de parochie

2 december 2021

Steeds minder mensen hebben nog contant geld op zak. Dat geldt ook voor parochianen en bezoekers van kerken. De Lievevrouweparochie in Bergen op Zoom maakt sinds 2020 gebruik van een app waarmee digitaal gecollecteerd wordt. 20 tot 25 procent van het wekelijkse collectegeld wordt hiermee opgehaald.

In een video die in opdracht van het bisdom Breda gemaakt is, leggen pastoraal werkster Fredi Hagedoorn, penningmeester Koert Bastianen en vicaris Paul Verbeek uit waarom zij voor Givt gekozen hebben en hoe het in zijn werk gaat. “Ik zou het iedereen adviseren,” vertelt vicaris Paul Verbeek. Hij signaleert dat mensen het een veilige manier vinden, zowel om geen contant geld op zak te hoeven hebben, als voor de gezondheid. Het is immers hygiënischer. “Ik denk dat het ook een tendens is dat cashgeld langzamerhand gaat verdwijnen.”

In de Lievevrouweparochie wordt geprobeerd zo veel mogelijk aan te sluiten bij de normale collecte. Dan is er een natuurlijk moment van geven. In de video legt penningmeester Koert Bastianen het uit. “In het collectemandje ligt een zender. Daar hoef je alleen maar je telefoon overheen te halen.” In andere situaties biedt een QR-code uitkomst, bijvoorbeeld bij het opsteken van kaarsen of door de code in beeld te brengen bij de livestream van de viering. Maar het is ook mogelijk om rechtstreeks vanuit de app te betalen. Voor de gebruiker zijn er aantal voordelen. In de video noemt Koert er enkele.

Voor de parochie blijkt het interessant, niet alleen vanwege het gebruikersgemak en de hygiëne. Het is een feit dat er digitaal ruim 30% méér gegeven wordt dan contant. Hoe zit het dan met de extra kosten die je maakt voor het inschakelen van deze dienstverlening? “Het is goed te kijken over welke kosten je het dan hebt en wat de alternatieven zijn,” vertelt Leo Blom, econoom van het bisdom Breda. “Hoe meer kerkgangers via Givt gaan geven, hoe minder kosten je als parochie per transactie afrekent.”

Het is altijd goed om te kijken welke oplossingen de eigen bank kan bieden, vindt Blom. De ontwikkelingen op het gebied van digitaal collecteren staan niet stil. Doorgaan met het ophalen van contant geld blijft ook een mogelijkheid, maar het afstorten daarvan bij de bank is vaak erg tijdrovend, ook niet kosteloos en bovendien op steeds minder plekken in de regio mogelijk. Blom: “Givt biedt wat dat betreft echt een uitkomst. Het is ontworpen voor kerken. Dat betekent dat er gekeken is naar wat daar nodig is én goed werkt.”