Diocesane Bijeenkomst Spiritualiteit en Diaconie

14 januari 2008

De diaconale medewerkers van de Pastorale Dienstverlening van het bisdom Breda organiseren op 29 januari 2008 een bijeenkomst over diaconie en spiritualiteit in het inloophuis Het Stoofje, Stoofstraat 15 te Oudenbosch. De dag begint om 11.30 u. en eindigt om 16.30 u. Adri Brooijmans, lid van de kerngroep van het inloophuis, verzorgt een inleiding. De uitnodiging is gericht aan de regionale portefeuillehouders voor diaconie uit het bisdom.

“De relatie tussen diaconie en spiritualiteit staat momenteel in de belangstelling,” meldt Jan Damen van de Pastorale Dienstverlening. “Het afgelopen jaar publiceerde de Dienst Industrie in Kerk en Samenleving (DISK) de brochure Werk jij wel met bezieling. In deze brochure is ook een hoofdstuk opgenomen over de relatie tussen diaconie en spiritualiteit. Daarnaast willen we zo ook aansluiten bij andere activiteiten in het bisdom. De Voortgezette Pastorale Vorming ging dit werkjaar heel nadrukkelijk over gebed.”

“Pastorale beroepskrachten maken op deze dag intensief kennis met een inloophuis. Het Stoofje werkt vanuit de franciscaanse spiritualiteit. Hiervoor staat onze inleider, Adri Brooijmans, borg. Hij is broeder van Huijbergen, een franciscaanse congregatie. Hij stond mede aan de wieg van dit inloophuis. Naast opvang van mensen die het moeilijk hebben, verzorgt het Stoofje ook cursussen over spiritualiteit,” vertelt Damen. “Zo komen hier diaconie en spiritualiteit samen.”

Voor verdere informatie: Jan Damen. Tel. 0165-593185/076-5019310

De bijeenkomst staat aangekondigd in de Kalender diaconie (uitgave dekenaat Markiezaat). Een digitale versie daarvan vindt u op de pagina downloads of via deze link naar de uitgave januari-februari 2008.