Diocesane Zangdag in teken van uitvaartliturgie

22 maart 2017

Een goed bezette kerk, een stevige organisatie en drie sterke inleiders zorgden zaterdag 11 maart 2017 voor een geslaagde zangdag in Dongen. Inhoudelijk stond de dag in het teken van liturgie in de uitvaartliturgie. Op muzikaal gebied oefenden de koorzangers twee- en driestemmige missen voor ongelijke stemmen. De diocesane commissie voor kerkmuziek tekende voor het geheel.

Pastoor Han Akkermans, pastoor van de heilige Catharinaparochie te Oosterhout en voorzitter van de diocesane commissie voor kerkmuziek, stond stil bij het belang van een goed verzorgde uitvaartliturgie. Twee deskundigen, Hans Smout en Frank Hermans, werkten met de deelnemers aan de lichaamshouding, ademhaling en de stemvorming. In het middagdeel brachten de koorzangers het geleerde in de praktijk. Ze verzorgden een kort optreden in de kapel van de Franciscanessen van Dongen, die via de kerkradio met plezier naar de uitvoering luisterden.